معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

درمان لکنت

عوامل موفقیت آمیز در درمان لکنت زبان

 درمان موفقیت آمیز لکنت به عواملی بستگی دارد عبارتند از :

اصل نسبی بودن درمان :

والدین باید بدانند درمان به سن ، جنسیت ، شرایط فیزیکی بیمار ، شروع ناروانی ، ماهیت لکنت ،شدت مشکل و نگرش فرد و اطرافیانش نسبت به لکنت ، وضعیت فرد در خانواده و بافت خانواده بستگی دارد . ۲

. اصل همه جانبه بودن درمان :

در درمان لکنت باید به تمام جنبه های شخصیتی ، روانی و گفتاری فرد توجه کرد .

اصل دیررس بودن درمان لکنت :

می دانید که شکل دهی رفتار جدید یا تغییر رفتار نیاز به زمان دارد . پس برای درمان لکنت ، درمان مستمر و طولانی را در نظر بگیرید. و در طول برنامه ی درمانی از ادامه ی آن خسته نشوید و از آن سر باز نزنید .

اصل متنوع بودن راه بردهای درمانی و تکرار و استمرار درمان :

درمانگر باید متناسب با نوع لکنتی که کودک دارد ، برنامه ی درمانی خاصی را طرح ریزی کند . چنانچه این برنامه برای یک کودک جواب نداد .با تغییر آن می تواند به درمان مناسب دست یابد. لذا خانواده ها نباید از این موضوع نگران یا ناراحت شوند .

اصل پذیرش لکنت توسط خود لکنتی :

شاید یکی از مهم ترین اصول در موفقیت درمان ، اصل پذیرش مشکل باشـد . چنانچه کودک ( البته منظور کودکی که دارای لکنت همراه با آگاهی است ) نپذیرد اشکال و اختلالی دارد . چگونه می توان توقع داشت که به دنبال راه حل باشد .یا به برنامهی درمانی اهمیت بدهد ؟

اصل مشارکت :

چون بروز لکنت حاصل تأثیر عوامل ، شرایط و رفتارهای مختلف موجود در محیط زندگی کودک است.بنابراین برای درمان لکنت ، به ویژه لکنت دوران کودکی یکی از اصول مهم ، مشارکت و همکاری اطرافیان کودک است .

درمان لکنت زبان:

بسیاری از لکنتها ، به مرور زمان با رشد کلامی کودک حل می شوند. و به ندرت تا بزرگسالی ادامه می یابند . بنابراین ، بهترین زمان برای درمان لکنت زبان ، بلافاصله بعد از مشاهده ى لکنت ( یا شبه لکنت ) در کودک است ( خواه کودک دو ساله باشد. یا شش ساله ) . درمان تا قبل از دوران بلوغ بسیار قاطع و استوار خواهد بود. به طوری که در آینده هیچ تصویری از گذشته و خاطرات دردناک در ذهن شخص باقی نمی ماند.

باید دانست که لکنت زبان ، تأثیر چندانی بر سرنوشت فرزند ندارد برخی از شخصیت های جهانی چون چرچیل ، نیوتون ، جرج دوم و داروین ، دچار لکنت بوده اند .البته این بدان معنا نیست که برای کاهش آن نکوشید . با توجه به این که لکنت زبان ، تمسخر هم سالان را در پی دارد و ممکن است اعتمـاد به نفس کودک را از او بگیرد. باید در راه کاستـن از آن بکوشیـد .

کودکانی که لازم است مورد توجه واقع شوند ، آنهایی هستند .که به طور کلی از آموختن تکلم امتناع می ورزند یا آنان که از لحاظ روانی دچار لالی عاطفی شده اند. و این حالت ممکن است چندماه یا چند سال به طول انجامد .

در زمینه ی درمان این بیماری تحقیقات بسیاری انجام گرفته است و در درمان این اختلال آسیب شناس گفتار و زبان ، روان پزشک و روان شناس نقش دارند .و برای این فرآیند روش ها و رویکردهای بسیاری موجود است .که هیچ یک بر پایه ی نظریه ای که مورد موافقت همگان باشد استوار نیست. و هر یک دارای نقاط قوت و ضعفی است .

افراد اغلب ، زمانی در صدد درمان لکنت زبان خود بر می آیند که دیگران لکنت آنان توجه می کنند . هر یک از اختلالات عادتی مانند لکنت زبان ، با شیوه های تغییر رفتار که از آنها به شیوه های معکوس کردن عادت یاد می شود . به طور موفقیت آمیزی درمان شده است .

تقریباً 50 ٪ مبتلایان به لکنت زبان به طور طبیعی یا بدون درمان خوب می شوند . هدف درمان ، کاهش اضطراب پدر و مادر است . وقتی که مشکل ملایم و یا پیش رس است باید آنها را توانا کرد .که به کودک کمک کنند . در موارد شدیدتر ، کمک گفتار درمانگر مورد نیاز است . آرام بخش ها نیز در مواقع خیلی شدید و مقاوم توصیه شده اند .

نخستین اصل در درمان لکنت ، بی توجه بودن والدین به نوع گفتار کودک است . آنان باید از وادار کردن طفل به حرف زدن واضح و شمرده و یاری کردن او در هنگام صحبت کردن و ادای کلمات به جای او جدا پرهیز کنند . بدین ترتیب فشار و ناامنی تا حد ممکن کاهش می یابد . آنگاه می توان به وسیله ی گفتار درمانی ، در رفع لکنت او تلاش نمود .

و هم چنین هنگامی که بیمار به درمان مقاومت نشان می دهد ، باید تصمیم بگیریم چگونه واکنش نشان دهیم یا تبادل نظر کنیم .

خانواده ، روابط میان اعضای آن و شرایط اقتصادی – اجتماعی حاکم بر آن ، بخش مهمی از ارزیابی و دخالت ، جهت ایجاد تغییرات مناسب را تشکیل می دهد . درمانگران باید علاوه بر ارزیابی دقیق خود کودک به خانواده او نیز توجه ویژه نموده .و در برنامه ی درمانی خود حتما برای خانواده نیز برنامه ی خاص درمانی داشته باشند . زیرا ملاحظه شده در بسیاری از موارد اصلاح محیط خانواده و کنترل رفتارهای والدین ، مشکل کودک را به طور خودبه خودی حل کرده. و با حداقل در برنامه ی درمانی منجر به بهبودی بیمار شده است .

رفتار های وابسته ی افراد لکنتی

5اصل مهم گفتار درمانی در درمان کودکان اوتیسم

رویکردهای درمانی آفازی

با ما در ارتباط باشید :

Instagram

Telegram

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی