معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

علل لکنت زبان

علل لکنت زبان

علت لکنت زبان ، دقیقاً معلوم نیست و بیشتر جنبه ی ارثی دارد . در خانواده هایی که زمینه ی ارثی دارند . احتمال لکنت کودک ۳ تا ۵ برابر بیشتر می شود .گاهی در اثر شوک شدید مانند مرگ یکی از اعضای خانواده ، ضربه به سر ( صدمه ی مغزی ) با تصادف شدید ، کودک دچار لکنت می شود .  علت لکنت زبان ، گاهی اوقات ترکیبی از علل جسمی ، روانی ، عاطفی و اجتماعی است .البته علل وراثتی و ژنتیکی نیز در این میان وجود دارند .

 به نظر می رسد که لکنت زبان دلایل متعددی داشته باشد .و این دلایل یا علل به وجود آورنده ی لکنت از کودکی به کودک دیگر متفاوت است .

این که لکنت در اثر « تقلید » نیز به وجود می آید ، موضوعی انکارناپذیر است .چرا که نوع و حالت لکنت کردن کودکی که تازه از این طریق مبتلا شده بسیار شبیه گفتار شخصی است .که کودک از او الگو گرفته است . این تشابه هیچ توجیه دیگری غیر از « تقلید » نخواهد داشت .موضوع تقلید در گفتار به قدری مستقیم و بدون ابهام صورت می پذیرد .که شاید بتوان این احتمال را مطرح کرد که کودک هنگام تقلید گفتار اطرافیان خود ـ با این که کیفیت ، دامنه زیر بمی صدایش با بقیه تفاوت دارد ـ بر این باور است که در حال تقلید همان گفتاری است ـ با تمام مشخصات تلفظی و موسیقیایی آن ـ که از دیگران به گوش او می رسد .

معمولا مدارکی دال بر اختلال روان پزشکی ، همراه لکنت زبان وجود ندارد .به نظر می رسد که یک جزء ارثی قوی در علت این پدیده وجود دارد . اما اضطراب و اقدام نامناسب ، ممکن است مشکل را شدید کند . ادعا شده است که مبتلایان به لکنت زبان در خانواده هایی هستند. که در آنجا تفوق و نظم افراط آمیز وجود دارد. خجالت زیاد و کمال گرایی مادرها ، زندگی را مشکل می سازد .و والدین میل به عدم رضایت از کودکان و یک دیگر را پیدا می کنند .در اینجا به سه دسته علل عمده که در لکنت زبان نقش مؤثری دارند میپردازیم.

علل روان شناختی :

از این دیدگاه اعتقاد بر این است که لکنت زبان یک ریشه ی روانی دارد. و به مسائل روان شناختی فرد برمی گردد . عده ای معتقدند رفتارهای کودک از طریق تکرار ، تقلید ، پاداش و تنبیه ، کوشش و خطا شکل می گیرند. و رفتار ، نتیجه ی یادگیری است . لذا اگر ناروانی طبیعی کودک مورد توجه والدین قرار بگیرد ، والدین کودک را تحریک به این رفتار می کنند .و این پاداشی است که کودک از جلب توجه والدین می گیرد و باعث افزایش ناروانی خواهد شد .

اگر کودک مورد تنبیه و سرزنش قرار گرفته باشد ، ترجیح می دهد که از صحبت کردن اجتناب کرده و سکوت را انتخاب کند . گروهی نیز معتقدند فرد بر محیط عمل نمی کند بلکه محیط بر او عمل می کند . اگر گفتار کودک به دلایلی با رفتارهای غیر صحیح از طرف محیط همراه شود. موجب ایجاد اضطراب و نگرانی در او می شود. در واقع زمانی که اطرافیان کودک ، قضاوت درستی در مورد رفتارش نداشته باشند و به ناروانی طبیعی به صورت یک پدیده ی مرضی بنگرند ، طبیعی است که این دیدگاه به کودک نیز منتقل می شود. و این فرایند در نهایت به لکنت زبان می انجامد .

هم چنین آستانه ی تحمل خردسالان در برابر فشارهای روانی کم است. و این فشارها موجب واکنش در نقطه ی ضعف کودک می شوند و می توانند واکنش اسپاسم و گرفتگی تارهای صوتی را به همراه داشته باشند .

علل زبانی :

طبق این دیدگاه معتقدند که علت لکنت ، نارسایی های زبانی است.چراکه بیشترین ناروانی در سنین فراگیری زبان یعنی دوران رشد زبان اتفاق می افتد .براین اساس ناتوانی های زبانی عامل مهمی در رشد و توسعه ی لکنت می باشد . بررسی میزان شیوع فراوانی لکنت بین کودکان 6 / 5-5 / 5 ساله نیز دلالت بر نارسایی زبانی آنها دارد .

علل ارگانیکی :

این دیدگاه به این موضوع اشاره دارد که بین اختلالات و آسیب های جسمی به صورت کلی با لکنت رابطه وجود دارد . در واقع اعتقاد بر این است که علت لکنت یک ریشه ی جسمانی دارد .و ممکن است به علت وجود آسیب هایی در بخشی از اندام های گفتاری با بخش های مغزی خود را نشان دهد . عده ای نیز لکنت را به عنوان یک اختلال در سیستم اعصاب مرکزی می دانستند . بنابراین تحقیقات خود را بر روی نوارهای مغزی متمرکز کردند و نتایجی را نیز در این زمینه ارائه نمودند .

عده ای دیگر به ارتباط لکنت با تنفس ، عملکرد شنوایی ، مسائل عصبی و عوامل شیمیایی در بدن اشاره کردند ٤.

-علل ژنتیکی :

عده ای عقیده دارند که لکنت از طریق والدین به فرزندان به ارث می رسد. و گروهی نیز سعی در رد چنین نظری دارند در این حوزه بایستی به احتیاط قدم برداشت ، چرا که تأثیرات عوامل محیطی و عاطفی ، مسائل فرهنگی بر روی لکنت ، امکان بررسی لکنت را فقط در قالب ارثی آن از محققین سلب می کند .و حتی کسانی که به ارثی بودن لکنت زبان اصرار دارند تأثیر چنین عواملی را نادیده نمی گیرند . گاه در یک خانواده یا فامیل چند فرد لکنت دار دیده می شود . بسیاری از محققان بی هیچ دلیلی علت این امر را به عوامل ژنتیکی نسبت می دهند.

در این قسمت عواملی که سبب پیدایش چند فرد لکنت دار در یک فامیل میشود بیان میگردد:

1ـ نسبت به میزان شیوع ، طبیعی است : با توجه به شیوع سه درصد ، وجود چند فرد لکنت دار در خی از خویشاوندان ( که گاه تعداد آنها به پنجاه نفر هم می رسد ) ، بسیار طبیعی به نظر می رسد . حتی اگر شیوع لکنت را یک درصد تصور کنید ، باز احتمال وجود دو تا سه لکنت دار در برخی از اقوام خویشاوند ، عادی خواهد بود .

۲ـ عوامل اتفاقی : گاه عواملی که موجب لکنت زبان می شوند ( فشار روانی تقلید و … ) به طور بسیار اتفاقی و یا در اثر موقعیت های خاص محیطی و اجتماعی در یک فامیل بیشتر روی می دهد و سبب ، لکنت تعدادی کودک می شود . همان طور که در تعدادی از فامیل ها ممکن است ت هیچ گونه تکنتی مشاهده نشود .

۳ـ عامل تقلید : یکی از علل وجود چند فرد لکنت دار در یک خانواده یا فامیل را می توان همان عامل تقلید کودک از دیگر افراد فامیل دانست که قبلا ذکر آن گذشت .

عامل دوزبانگی :

منظور از دوزبانه یا چندزبانه بودن این است که کودک قبل از این که به تکامل در ساختار زبان مادری خود برسد به یادگیری یک یا چند زبان دیگر بپردازد . به عبارت دیگر کودک قبل از هفت یا هشت سالگی زبانهای دیگری را یاد بگیرد .

 

لینک های مرتبط با ” علل لکنت زبان ”

آموزش تکنیک گفتار کشیده

لکنت زبان چیست؟

ماهیت لکنت

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

ماهیت لکنت

ماهیت لکنت

 

” ماهیت لکنت ، فراتر از فقط لکنت کردن است. “

بیشترین فرض اساسی در این رویکرد درمانی این است که ماهیت لکنت یک اختلال گسترده و چند بعدی می باشد. یا به عبارتی ” لکنت بشتر از فقط لکنت کردن است.” منظور از این جمله این است که تجربه لکنت چیزی بیشتر از تولید ناروایی های گفتار می باشد. این دیدگاه از لکنت با توجه به جنبه های ظاهری و روانی و رفتارهای لکنت فرد شروع می شود. اما به آنجا ختم نمی گردد. در ادامه هریک از اجزا لکنت که در این دیدگاه گسترده از اختلال مشارکت داشته باشند توضیح داده خواهد شد.

 

چارچوب تئوریکی ماهیت لکنت

 

در درمان جامع لکنت فرمول بندی کردن دیدگاه درمورد ماهیت گسترده لکنت و درمان چندوجهی برای افراد دارای لکنت، پژوهش و تمرین بالینی در یک چارچوب تئوریکی که به صورت ویژه ای برای اختلال پیچیده ای نظیر لکنت به حساب بیاید پایه گذاری شده است.

این چارچوب توسط سازمان بهداشت جهانی ( WHO) به نام طبقه بندی بین المللی عملکرد، ناتوانی و سلامتی ( ICF ) گسترش یافت. ICF تجربه سلامتی بشر را شامل عملکرد نرمال و مختل در 3 جزء اصلی توصیف می کند.

 

  • عملکرد و ساختار بدن

  • فعالیت ها و مشارکت

  • فاکتورهای زمینه ای فردی و محیطی

 

به ویژه ICF به آسیب شناسان گفتار و زبان مربوط می باشد. و به این علت انجمن گفتار گفتار_زبان_شنوایی آمریکا طرح تمرینی را تعیین کرده. که همه اجزا و عوامل تعیین شده در چارچوب WHO را در بر گیرد. لکنت می تواند در این چارچوب همانطور که در ادامه می آید توصیف گردد.

 

ساختار و عملکرد بدن

 

اولین جزء ICF همه ی ساختارهای اصلی بدن انسان را توصیف می کند. مانند سیستم عصبی، سیستم اسکلتی و عضلانی، سیستم های درگیر در تولید گفتار. و همچنین همه عملکردهایی که این ساختارها انجام می دهند. مثل تفکر و شناخت، حرکت ، حرف زدن.

اگر فردی مشکلی در ساختار و یا عملکرد بدن را تجربه کند منظور یک نقص یا آسیب می باشد. مثال هایی از اختلالات ارتباطی که شامل نقص هایی در ساختار بدن می باشند. عبارتند از شکاف کام، آفازی، صدمه مغزی بسته و اختلالات صوتی.

اگرچه تحقیقات نشان داده که در بزرگسالان دارای لکنت تفاوت های نوروآناتومیکی وجود دارد. اما نقص کاملا معینی در ساختار بدنی افراد دارای لکنت شناخته نشده است.

با این حال افراد دارای لکنت نقصی را در عملکرد بدن نشان می دهند. این نقص عملکردی در رفتارهای ظاهری لکنت دیده می شود. یعنی تکرارها، کشیده گویی ها و قفل ها. همه افراد دارای لکنت این نقص در عملکرد بدن را به درجاتی بروز می دهند.

 

فعالیت و مشارکت

 

دومین جزء ICF فعالیت های روزانه ای که افراد دارای لکنت در زمان مشارکت در زندگی با آنها درگیر هستند را توصیف می کند. این طبقه بندی ها مستقیما مربوط به جنبه های ” ارتباط کاربردی” و “کیفیت زندگی” در درمان است.

فعالیت های روزانه در رابطه با ارتباط هستند. و صحبت هایی که فرد می خواهد داشته باشد. شامل معرفی کردن خود به دیگران، شروع یا باقی ماندن در گفتگو، سوال کردن و یا پاسخ دادن، بلند خواندن سر کلاس، صحبت با تلفن.

مشکلات در فعالیت های روزانه باعث ایجاد محدودیت های مشارکتی نیز می گردد. مثل محدودیت در توانایی مشارکت در فعالیت های اجتماعی.

مثال هایی از محدودیت های فعالیت که توسط کودکان سن مدرسه یا نوجوانان تجربه می شوند شامل مشکلاتی در خواندن بلند در کلاسف حل مساله بر روی تابلو، اجتماعی شدن با دوستان و صحبت کردن پشت تلفن می باشد. اگر کودکان این محدودیت ها را در توانایی های ارتباطی خود تجربه کنند آنها ممکن است محدودیتهای گسترده تری را در توانایی مشارکت در زندگی تجربه کنند.

مشارکت به معنای راههایی است که فرد از ایفای نقش خود در زندگی اجتماعی لذت می برد. مثل یک دانش آموز بودن، یک دوست بودن، یادگیری اجتماعی بودن با دیگران. برای کودکان سن مدرسه این مشارکت شامل توانایی کسب اهداف آموزشی و اجتماعی می باشد.

 

فاکتورهای زمینه ای فردی و محیطی

 

جزء آخر ICF فاکتورهای فدی و محیطی که تجربه افراد از زندگی روزمره شان را تحت تاثیر قرار می دهد را توصیف می کند. این فاکتورهای زمینه ای به توضیح اینکه چرا افراد با یک اختلال مشابه تجارب متفاوتی را می توانند داشته باشند. کمک می کند.

مثلا چرا بعضی افراد دارای لکنت توسط مشکلات گفتاریشان محدود نمی شوند. در حالی که سایرین محدود می شوند. و اینکه چرا تجربه شخصی فردی با لکنت می تواند به طور زیادی از یک موقعیت تا موقعیت دیگر متفاوت باشد.

 

لینک های مرتبط با ” ماهیت لکنت ”

اصول درمان جامع لکنت

اختلال وحشتزدگی

کاردرمانی جسمی

برنامه درمانی لکنت در سن مدرسه

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

بهداشت صوتی

 بهداشت صوتی 

 

  1. مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی به منظور حرکت بهتر و احتمال آسیب کمتر :

الف) مرطوب نگه داشتن از داخل

1) مصرف آب فراوان روزانه ۱۰ تا ۱۲ لیوان

2) اجتناب از موادی که مخاط دهان و گلو را خشک میکنند مانند ( چای ، قهوه ، نوشیدنی های کافئین دار ، دخانیات ، نوشیدنی های الکلی ، شکلات و کاکائو ، داروهای ضدسرفه ، داروهای آرام بخش و خواب آور ، داروهای ضدحساسیت )

* اگر مجبور به مصرف موارد بالا هستید آب بیشتری بنوشید

* در محیط های گرم و خشک یا داخل هواپیما آب بیشتری بنوشید

 

ب) مرطوب نگه داشتن از خارج

بُخور دادن : استنشاق بخار از راه بینی برای ۴-۳ دقیقه سه مرتبه در روز

و مرطوب سازی اتاق و محیط با بخور دادن

 

2) مصرف غذاهای سالم

اجتناب از مصرف بعضی غذاها که ترشحات مخاط بینی و گلو را غلیظ میکنند و باعث احساس ترشح و خلط می شوند مانند ( مواد قندی و شیرین ، لبنیات ، چای و قهوه ، نوشیدنی های کافئین دار و گازدار )

 

3) ورزش کردن منظم

* از صحبت کردن هنگام ورزش پرهیز کنید .

 

کنترل هیجانات 4)

با استرس و هیجان صحبت کردن باعث انقباض عضلات گلو و گردن و قفسه سینه میشود .

 

استراحت صوتی 5)

تا حد امکان از صحبت کردن پرهیز کنید و به ازای هر ۲ ساعت صحبت کردن ۱۰ دقیقه استراحت کنید .

 

از گلو صاف کردن 6)اجتناب

بلع محکم را جایگزین گلو صاف کردن کنید .

 

اجتناب از داد زدن و پچ پچ کردن 7)

بلندی صدا باید در حدی باشد که احساس راحتی کنید .

 

8) اجتناب از خندیدن و گریه کردن با صدای بلند و طولانی

 

9) اجتناب از صحبت در محیط های خشک و پرگرد و غبار

 

لینک های مرتبط با ” بهداشت صوتی ” :

اختلال صوت

اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان

لکنت و تغذیه

تغذیه و رژیم درمانی

با ما در همراه باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان