معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در دی ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

درمان لکنت

عوامل موفقیت آمیز در درمان لکنت زبان

 درمان موفقیت آمیز لکنت به عواملی بستگی دارد عبارتند از :

اصل نسبی بودن درمان :

والدین باید بدانند درمان به سن ، جنسیت ، شرایط فیزیکی بیمار ، شروع ناروانی ، ماهیت لکنت ،شدت مشکل و نگرش فرد و اطرافیانش نسبت به لکنت ، وضعیت فرد در خانواده و بافت خانواده بستگی دارد . ۲

. اصل همه جانبه بودن درمان :

در درمان لکنت باید به تمام جنبه های شخصیتی ، روانی و گفتاری فرد توجه کرد .

اصل دیررس بودن درمان لکنت :

می دانید که شکل دهی رفتار جدید یا تغییر رفتار نیاز به زمان دارد . پس برای درمان لکنت ، درمان مستمر و طولانی را در نظر بگیرید. و در طول برنامه ی درمانی از ادامه ی آن خسته نشوید و از آن سر باز نزنید .

اصل متنوع بودن راه بردهای درمانی و تکرار و استمرار درمان :

درمانگر باید متناسب با نوع لکنتی که کودک دارد ، برنامه ی درمانی خاصی را طرح ریزی کند . چنانچه این برنامه برای یک کودک جواب نداد .با تغییر آن می تواند به درمان مناسب دست یابد. لذا خانواده ها نباید از این موضوع نگران یا ناراحت شوند .

اصل پذیرش لکنت توسط خود لکنتی :

شاید یکی از مهم ترین اصول در موفقیت درمان ، اصل پذیرش مشکل باشـد . چنانچه کودک ( البته منظور کودکی که دارای لکنت همراه با آگاهی است ) نپذیرد اشکال و اختلالی دارد . چگونه می توان توقع داشت که به دنبال راه حل باشد .یا به برنامهی درمانی اهمیت بدهد ؟

اصل مشارکت :

چون بروز لکنت حاصل تأثیر عوامل ، شرایط و رفتارهای مختلف موجود در محیط زندگی کودک است.بنابراین برای درمان لکنت ، به ویژه لکنت دوران کودکی یکی از اصول مهم ، مشارکت و همکاری اطرافیان کودک است .

درمان لکنت زبان:

بسیاری از لکنتها ، به مرور زمان با رشد کلامی کودک حل می شوند. و به ندرت تا بزرگسالی ادامه می یابند . بنابراین ، بهترین زمان برای درمان لکنت زبان ، بلافاصله بعد از مشاهده ى لکنت ( یا شبه لکنت ) در کودک است ( خواه کودک دو ساله باشد. یا شش ساله ) . درمان تا قبل از دوران بلوغ بسیار قاطع و استوار خواهد بود. به طوری که در آینده هیچ تصویری از گذشته و خاطرات دردناک در ذهن شخص باقی نمی ماند.

باید دانست که لکنت زبان ، تأثیر چندانی بر سرنوشت فرزند ندارد برخی از شخصیت های جهانی چون چرچیل ، نیوتون ، جرج دوم و داروین ، دچار لکنت بوده اند .البته این بدان معنا نیست که برای کاهش آن نکوشید . با توجه به این که لکنت زبان ، تمسخر هم سالان را در پی دارد و ممکن است اعتمـاد به نفس کودک را از او بگیرد. باید در راه کاستـن از آن بکوشیـد .

کودکانی که لازم است مورد توجه واقع شوند ، آنهایی هستند .که به طور کلی از آموختن تکلم امتناع می ورزند یا آنان که از لحاظ روانی دچار لالی عاطفی شده اند. و این حالت ممکن است چندماه یا چند سال به طول انجامد .

در زمینه ی درمان این بیماری تحقیقات بسیاری انجام گرفته است و در درمان این اختلال آسیب شناس گفتار و زبان ، روان پزشک و روان شناس نقش دارند .و برای این فرآیند روش ها و رویکردهای بسیاری موجود است .که هیچ یک بر پایه ی نظریه ای که مورد موافقت همگان باشد استوار نیست. و هر یک دارای نقاط قوت و ضعفی است .

افراد اغلب ، زمانی در صدد درمان لکنت زبان خود بر می آیند که دیگران لکنت آنان توجه می کنند . هر یک از اختلالات عادتی مانند لکنت زبان ، با شیوه های تغییر رفتار که از آنها به شیوه های معکوس کردن عادت یاد می شود . به طور موفقیت آمیزی درمان شده است .

تقریباً 50 ٪ مبتلایان به لکنت زبان به طور طبیعی یا بدون درمان خوب می شوند . هدف درمان ، کاهش اضطراب پدر و مادر است . وقتی که مشکل ملایم و یا پیش رس است باید آنها را توانا کرد .که به کودک کمک کنند . در موارد شدیدتر ، کمک گفتار درمانگر مورد نیاز است . آرام بخش ها نیز در مواقع خیلی شدید و مقاوم توصیه شده اند .

نخستین اصل در درمان لکنت ، بی توجه بودن والدین به نوع گفتار کودک است . آنان باید از وادار کردن طفل به حرف زدن واضح و شمرده و یاری کردن او در هنگام صحبت کردن و ادای کلمات به جای او جدا پرهیز کنند . بدین ترتیب فشار و ناامنی تا حد ممکن کاهش می یابد . آنگاه می توان به وسیله ی گفتار درمانی ، در رفع لکنت او تلاش نمود .

و هم چنین هنگامی که بیمار به درمان مقاومت نشان می دهد ، باید تصمیم بگیریم چگونه واکنش نشان دهیم یا تبادل نظر کنیم .

خانواده ، روابط میان اعضای آن و شرایط اقتصادی – اجتماعی حاکم بر آن ، بخش مهمی از ارزیابی و دخالت ، جهت ایجاد تغییرات مناسب را تشکیل می دهد . درمانگران باید علاوه بر ارزیابی دقیق خود کودک به خانواده او نیز توجه ویژه نموده .و در برنامه ی درمانی خود حتما برای خانواده نیز برنامه ی خاص درمانی داشته باشند . زیرا ملاحظه شده در بسیاری از موارد اصلاح محیط خانواده و کنترل رفتارهای والدین ، مشکل کودک را به طور خودبه خودی حل کرده. و با حداقل در برنامه ی درمانی منجر به بهبودی بیمار شده است .

رفتار های وابسته ی افراد لکنتی

5اصل مهم گفتار درمانی در درمان کودکان اوتیسم

رویکردهای درمانی آفازی

با ما در ارتباط باشید :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

آپراکسی

آپراکسی

آپراکسی عبارت است از اختلال و آشفتگی در برنامه ریزی ارادی و هدف دار حرکات. طبیعی بودن حرکات خودکار و غیرارادی بیمار گواه آن است .که دستگاه حرکتی فرد در قسمتهای پایین تر از سطح برنامه ریزی حرکتی خودآگاه ، سالم و بدون نقص است .

آپراکسی گفتار ؛ اختلالی است در برنامه ریزی هدف دار و ارادی گفتار که حاصل آسیب دیدن بخش خلفی تحتانی سومین شکنج ناحیه پیشانی در نیمکره چپ مغز می باشد . در مورد این نوع از آپراکسی ، هدف اولیه مدیریت و درمان ، افزایش کارآمدی ، کفایت و طبیعی بودن ارتباط است. تا فرد دارای آپراکسی بتواند به نحو مؤثرتری ارتباط برقرار کند.

آپراکسی دهان اختلالی است که در آن بیمار در انجام حرکات غیرگفتاری هدف دار و ارادی اندامهای ناحیه دهان ناتوان است.

علائم افراد مبتلا به آپراکسی گفتار:

علائم و ویژگی ها فرایند گفتار به طور عمده در محدوده تولید گفتار آسیب دیده است .و نوای گفتار نیز ممکن است غیر طبیعی باشد . خطاهای گفتاری در این افراد ناشی از نوعی اختلال در ارسال پیام از فشر حرکتی عضلات گفتاری است . اختلالات نوای گفتار ممکن است به عنوان رفتارهای جبرانی رخ دهد. مثل توقف ، شروع دوباره ، دشواری در شروع گفتار ، افرایش پیچیدگی واژه یا عبارت منجر به تولید ضعیف تر گفتار می شود .

تولید نادرست هم در همخوانها و هم در واکه ها رخ می دهد . خطاهای تولید در خوشه های همخوان بیشتر از همخوانهای انفرادی و تولید درست واکه ها کمتر از همخوان ها است . صداهایی که در وضعیت آغازین قرار گرفته اند بیشتر از صداهایی مختل می شوند که در وضعیت وسط و انتهایی قرار گرفته اند . همچنین تکرار و تناوب خطاها در صداهای خاص به تکرار و تناوب وقوع آن صداها در گفتار بستگی دارد و بیشترین خطای تولید جانشینی و حذف است . هر چه بر طول و ویژگی واژه ، عبارت و جمله افزوده شود ، نقلا و تلاش و خطاهای تولیدی بیشتر می شود. و تولید گفتار ، بی ثبات و متغیر است .

فعالیتهای خودبه خودی به کاهش بسیار زیاد خطاها کمک می کند . رفتارهای تقلا و تلاش در بسیاری از بیماران مبتلا به آیراکسی دیده می شود . از طرفی تقلیدکردن با تکرار گفتار در آپراکسی دشوار بوده و خطاهای جابجا کردن هجاها شایع است . علاوه بر این کاهش هجا و جابجا کردن هجا در عبارت ها و یا واژه هایی که از نظر حرکتی پیچیده می باشند ، دیده می شود .

در فرد مبتلا به آیراکسی توانایی زبان درکی برتر از زبان بیانی است . افراد مبتلا به آپراکسی از عملکرد نادرست اندام های تولید خودشان آگاه هستند . در واقع آپراکسی می تواند به صورت یک اختلال منفرد یا همراه با سایر اختلالات ارتباطی باشد .مثلاً آپراکسی دهان ممکن است همراه با آپراکسی گفتار باشد ، شدت اختلال از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است.ممکن است برخی بیماران در گفتن واکه به صورت ارادی اختلال داشته باشند .و برخی زمانی که سعی دارند عبارت های پیچیده را خطاهای تولیدی بیشتر در واج های سایشی ـ مرکب ، سایشی و گروه های همخوان و اشکالات تولید بیشتر در هنگام خواندن متن و به هنگام کوشش در تقلید رخ می دهد .

چنانچه به بیمار اجازه دهیم بعد از تحریک بیش از یک پاسخ ارائه دهد .در دفعاته دوم و سوم آوا را صحیح تر از بار اول تولید می کند . سرعت تولید تک هجاها ممکن است در حد طبیعی باشد. اما در تکرار بافت های چند هجایی مشکل بیمار بیشتر خواهد بود . اختلالات مربوط به نوای گفتار در این افراد عبارت اند از: وصلهای نابجا ، تکیه برابر ، آهنگ غیر طبیعی ، کشش واجها ا گوناگون اداکردن واج ها شود .خطاهای تولید بیشتر در واج هایی رخ می دهند که دارای مختصه جایگاهی پسین هستند نه پیشین .

تحریک بصری به بیمار کمک می کند .تا آواها ، تولید شوند و بافت های معنادار نسبت به بافت های بی معنا صحیح تر تولید میشوند.. از جمله ویژگی های شایع ، نوای مختل در گفتار افراد مبتلا به آ\راکسی گفتار است . سرعت کنده کشش اصوات ، وقفه های طولانی ، تکیه های طولانی ، کاهش در تغییرات بلندی ، کاهش در تغییرات زیرویمی نیز از سایر ویژگی ها می باشند .

آپراکسی _ از سیر تا پیاز

آپراکسی و درمان

پاراگرافیا (نابجانویسی)

تعریف عقب ماندگی ذهنی

ما ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

فاکتور های زمینه ای فردی و محیطی

 

جزء آخر ICF فاکتور های فردی و محیطی که تجربه افراد از زندگی روزمره شان را تحت تاثیر قرار می دهد را توصیف می کند. این فاکتورهای زمینه ای به توضیح اینکه چرا افراد با یک اختلال مشابه تجارب متفاوتی را می توانند داشته باشند. کمک می کند.

مثلا چرا بعضی افراد دارای لکنت توسط مشکلات گفتاریشان محدود نمی شوند. در حالی که سایرین محدود می شوند. و اینکه چرا تجربه شخصی فردی با لکنت می تواند به طور زیادی از یک موقعیت تا موقعیت دیگر متفاوت باشد.

 

فاکتور های فردی

 

فاکتورهای فردی ، شامل واکنش های عاطفی، رفتاری و شناختی است. که به طور خاصی به هم مربوط هستند. و به میزان زیادی در تجربه گوینده از محدودیت در فعالیت یا مشارکت قرار گرفته اند. به این صورت که اگر گوینده ای به طور منفی به لکنت خود واکنش نشان دهد احتمالا بیشتر از موقعیت های گفتاری و درگیر شدن با سایر رفتارهایی که توانایی او را در فعالیت های روزانه و مشارکت در زندگی شکل می دهد اجتناب می کند.

واکنش های عاطفی : احساسات، هیجانات، نگرش ها

واکنش های رفتاری : عملی که فرد در واکنش به لکنت انجام می دهد. ( اجتناب، تنش، تقلا )

واکنش شناختی : فرایندهای فکری، قضاوت در مورد خود ( خود ارزشیابی )

 

فاکتور های محیطی

 

فاکتورهای محیطی شامل سیستم های حمایتی گوینده ( شامل اعضای خانواده و درمانگران ) ، واکنش های دیگران ( شامل تجارب منفی مثل قلدری و مسخره شدن توسط همسالان ) و تاثیر موقعیت های گفتاری مختلف می باشد. که می تواند تسهیل گر ویا مانع باشد.

واکنش های محیطی توانایی گوینده را در کسب اهداف درمانی اش در زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

به این علت که تجربه گوینده از لکنت به میزان زیادی توسط این واکنش های فردی و محیطی تعیین می شود بسیار ضروری است. که در یک رویکرد جامع درمانی مورد توجه قرار گیرند.

 

منطق درمان

 

چارچوب ICF برای توصیف لکنت مفید است. به این علت که اجزای کلیدی تجربه گوینده از اختلال را ترسیم کرده. و معنای عبارت ” لکنت بیشتر از فقط لکنت کردن است ” را در بر می گیرد. بنابراین ICF دلیلی برای هر یک از اجزای گوناگونی که باید در یک برنامه درمانی کامل برای کودکان دارای لکنت باشد تهیه می کند.

برای ” درمان همه ی اختلال ” درمانگران می توانند از ICF پیروی کنند. تا مطمئن شوند که همه جنبه های مرتبط با اختلال مورد توجه قرار گرفته است.

 

اهداف درمانی

 

یکی از مهمترین مراحلی که یک درمانگر می تواند موفقیت درمان را افزایش دهد. بیان اهداف درمانی به شیوه ای است. که به روشنی توضیح داده شود. و توسط دیگران درک شود. و از طریق تحقیق قابل ارزیابی باشد.

هم برای اطمینان از کارایی درمانی و هم برای سهولت پیگیری توسط سایر درمانگران. به طور مثال درمانگران می توانند اهداف را در هر یک از اجزا اصلی ICF به این صورت بنویسند.

 

هدف نهایی : کاهش تاثیر منفی لکنت

 

توسط درمان همه ابعاد اختلال به کودک / نوجوان کمک می کنیم تا تاثیر منفی لکنت غلبه کند .

 

اهداف پایه و میان مدت:

 

کاهش آسیب:

اهدافی که هدفشان کاهش نقص در عملکرد بدن است شامل :

  • بهبود روانی گفتار
  • بهبود مدیریت رفتارهای لکنت

 

کاهش واکنش منفی فرد:

اهدافی که به دنبال کاهش واکنش های منفی عاطفی، شناختی و رفتاری فرد به لکنت هستند. شامل :

  • کاهش تنش و تقلا
  • کاهش اجتناب
  • بهبود نگرش های ارتباطی

 

کاهش واکنش منفی دیگران

اهدافی که به دنبال کاهش واکنش هاش منفی دیگران به لکنت و افزایش همراهی آنها در روند درمان هستند.

  • توانمند شدن کودک/نوجوان در آموزش های لازم در مورد لکنت و درمان به دیگران
  • همراه سازی محیط با کودک/ نوجوان دارای لکنت

 

کاهش محدودیت در فعالیت ها و مشارکت های اجتماعی:

اهدافی که به دنبال کاهش محدودیت فعالیت و مشارکت می باشند. شامل تضمین اینکه کودک/نوجوان می تواند در کلیه فعالیت های روزانه لازم برای کسب موفقیت در تلاش های تحصیلی و اجتماعی مشارکت کند.

  • بهبود توانمندی های ارتباطی در موقعیت های مختلف
  • بهبود کیفیت زندگی

 

اهدافی که در طرح درمانی یک کودک / نوجوان است. با توجه به نیازهای خاص او تغییر خواهد کرد. برای بعضی از کودکان / نوجوانان اهداف در هریک از بخش ICF نوشته خواهد شد. برای دیگران یا برای همان فرد در نقاط مختلف درمانی اهداف ممکن است تنها در یک یا دو بخش نوشته شود.

روی هم رفته این اهداف یک رویکرد درمانی جامع را فراهم می کنند. که هم با طرح آموزشی فردی IEP و هم با طرح تمرینی ASHE مطابقت دارد.

 

لینک های مرتبط با ” فاکتورهای زمینه ای فردی و محیطی لکنت زبان “:

ماهیت لکنت

مراقبت فردی در درمانگران

حساسیت زدایی در لکنت

با ما در ارتباط باشید از طریق :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان