معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

یادگیری نحوه کار کردن ماشین گفتار ( عملکرد ساختار گفتار )

 

فعالیت های زیر به کودک در مورد چگونگی کار کردن این بخش های مختلف کمک می کند. لازم به ذکر است که این فعالیت به ما کمک می کند که مفاهیم پیچیده را مناسب و با زبانی که حتی برای کودکان خردسال هم قابل درک باشد توضیح دهیم.

 

فعالیت های درمانی

 

این فعالیت ها به دانش آموزان برای یادگیری راه هایی که اجزای مختلف بدن با همدیگر برای تولید گفتار کار می کنند. کمک می کند.

  • به کودک کمک کنیم مه نحوه تولید صدا را مشاهده کند. برای این کار یک کاغذ را از وسط تا کنید و از گوشه آن در کاغذ فوت کنید تا نحوه کار تارهای صوتی را متوجه شود. لرزش سریع و برخورد برگ های کاغذ با یکدیگر صدایی تولید می کند. که از بسیاری جهات شبیه صدایی است که توسط تارهای صوتی تولید می شود.
  • حرکت حنجره را با یک کش نشان دهید . که در آن کش که نماد تارهای صوتی است. به نشانه ی تولید صدای زیر و بم کشیده و رها شوند. و در این حین شما نیز صدای زیر و بم تولید کنید. البته صدایی که توسط کش تولید می شود دقیقا مشابه صدایی که توسط تارهای صوتی تولید می شود نیست .

تارهای صوتی با برخورد به یکدیگر تولید یک سری از پالس های هوا ( پوپ ) می کنند. کش به عنوان یک وسیله تشدید گر فرکانس مانند گیتار نوسان می کند. با این حال سرعت میزان لرزش یا نوسان هردو تحت تاثیر سفتی قرار دارد . بنابراین مدل کش می تواند برای نشان دادن چگونگی تغییر فرکانس در تارهای صوتی به کار رود.

  • از کودک بخواهیم که لبها ، دندان ، سخت کام و نرم کام و زبان را به عنوان ساختارهای کلیدی که به منظور تولید صداهای گفتار به سمت یکدیگر حرکت می کنند شناسایی کند.

کودک می تواند با تولید صداهای مختلف و ترکیب حرکات مختلف نحوه ی تولید گفتار را تجربه کرده و درک کند.

  • برای کودک توضیح دهیم که همه این بخش های بدن چگونه در طول برقراری ارتباط با یکدیگر کار می کنند.

برای مثال ممکن است این گونه به کودک بگویید که . ” مغز به تمام بخش های ماشین گفتار می گوید که چه کار کنند. ابتدا هوا وارد ششها می شود . وقتی ما هوا را به بیرون هل می دهیم باعث می شود که تارهای صوتی بلرزد. ”

صداهای تولید شده در تارهای صوتی به سمت بالا یعنی دهان حرکت می کند. در داخل دهان ، ما زبان و لبها را در جهات مختلف برای تولید صداهای مختلف حرکت می دهیم. البته واژه های خاصی با توجه به ترجیح و سزح کودک می تواند استفاده شود. بعضی از کودکان از واژه های  “حنجره”  و  “تارهای صوتی”  بیشتر لذت می برند . و بعضی دیگر از واژه ی  ” جعبه صوتی ” .

 

بازی با گفتار

 

کودکان می توانند درکشان را از فرایند گفتار با بازی کردن با آنن یا صحبت کردن با شیوه های مختلف افزایش دهند. مانند استفاده از صدای زیر یا بم. آهسته تر یا تندتر صحبت کردن ، کشیدن صداهای گفتار ، افزایش یا کاهش مکث ها ، استفاده از یک صدای بامزه و غیره .

همه این تغییرات گفتاری به آنها برای آماده شدن برای مراحل بعدی یعنی معرفی راهکارهای طراحی شده برای افزایش روانی یا تغییر تنس بدنی در طول لحظات لکنت کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیت های بازی با گفتار مستقیما روی افزایش روانی تمرکز نمی کنند. همچنین آنها شبیه تمرینات دهانی حرکتی که برای قدرتمند کردن عضلات یا افزایش هماهنگی طراحی می شوند نیستند.

آنها تنها فرصت هایی را برای کودک به منظور راحت تر شدن با صحبت کردن در مورد گفتار و صحبت کردن به شیوه ای جدید و متفاوت فراهم می کنند. همه این مهارت ها برای مد نظر قرار دادن انواع خاصی از تغییرات گفتار در درمان نیاز خواهند بود. البته مزیت دیگر بازی با گفتار حساسیت زدایی است .

 

فعالیت درمانی

 

برای کمک به دانش آموزان برای رشد انعطاف پذیری در نحوه ی فکر کردن به گفتار از او دعوت کنید تا لیستی از راههای مختلف صحبت کردن را تهیه کند. او را تشویق کنید که هر زمان مدل جدیدی از گفتار که مردم به کار بیرند را کشف کرد به این لیست اضافه کند.

 

لینک های مرتبط با ” یادگیری نحوه کار کردن ماشین گفتار ” :

درمان لکنت زبان بزرگسال

بهداشت صوتی

تمرینات درکی پیشنهادی برای والدین

پایه اول موفقیت در درمان لکنت

با ما در ارتباط باشید :

Instagram

Telegram

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی