معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۵ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

کاهش آسیب لکنت

کاهش آسیب لکنت

 

کاهش آسیب لکنت شامل کمک به کودک در یادگیری این است که روانتر صحبت کند. همانطور که قبلا ذکر شد بیشتر روشهایی که برای رسیدن به این هدف طراحی شده اند. شامل تغییراتی در زمانبندی و تنش تولید گفتار می باشند. علاوه بر این ، کاهش آسیب ، شامل کمک به کودک در تغییر رفتارهای لکنتش است. تا جایی که در برقراری ارتباط کمتر مخرب باشند.

به یاد داشته باشیم قبل از اینکه راهکارهای بهبود روانی را ارائه دهیم باید از اینکه کودک به ابزار هایی برای تغییر لحظات لکنت مجهز است مطمئن شویم.

چرا که بدون چنین ابزار هایی ، اگر کودک با ناروانی های موقعیتی که به واسطه پیش بینی و ترس از لکنت به وجود می آید راحت نباشد. در معرض خطر بازگشت قرار خواهد گرفت.

 

اجزای اصلی درمان جامع لکنت

 

همانطور که گفته شد در درمان جامع با توجه به چارچوب ICF اجزای کلیدی رویکرد درمانی ارائه می شوند.

اگرچه هر یک از اجزا ( ساختار و عملکرد بدن ، واکنش های فردی و محیطی ، فعالیت و مشارکت ) به ترتیب توضیح داده می شوند. ولی درمان به صورت پشت سر هم و زنجیروار صورت نمی گیرد. به عبارت دیگر درمان در ابتدا آسیب به دنبال آن واکنش های فردی و سپس واکنش های محیطی و غیره را مورد توجه قرار نمی دهد.

در عوض اجزای درمانی با یکدیگر همپوشانی و تعامل دارند. برای مثال فعالیت های کاهش تنش ، هم آسیب و هم واکنش های فردی منفی را مورد توجه قرار می دهند. و بعضی از اجزا مکررا در زمان های مختلف در طول درمان مورد توجه قرار می گیرند. همچنین هر کودک درمان را بر پایه نیاز های ویژه خود دریافت می کند.

لازم به ذکر است که اگر چه همه اجزای ICF برای هر کودک در نظر گرفته می شوند. ولی لزوما همه اجزا به یک نسبت در درمان مورد توجه قرار نمی گیرند.

برای مثال کودکی که واکنش های منفی کمی را نسبت به لکنت تجربه می کند. ممکن است زمان کمتری بر روی جزء واکنش ها به اختلال صرف شود.

 

لینک های مرتبط با : کاهش آسیب لکنت

ارزیابی در درمان جامع لکنت

اصول درمان جامع لکنت

بهترین متخصص کودکان در گرگان

ماندن در لحظه لکنت

ماهیت لکنت

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

شماره تماس :

989909501428+

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

تکامل گفتاری

دکتر حنیف امانیان

گفتاردرمانی در گرگان

کاردرمانی  روانشناسی  09909501428

09901417763

 

https://yashacenter.ir

 

https://www.instagram.com/yasha_rehabilitation_center

 

https://t.me/gorgan_yasha

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

برداشتن حنجره ( لارنجکتومی )

یکی از نخستین عمل کردهای حنجره ی انسان ، جلوگیری از ورود مواد خارجی به داخل مجرای تنفسی است . حنجره دارای سه دریچه است : تارهای صوتی واقعی ، تارهای صوتی کاذب ، و چین های آری اپیگلوت . عملکرد هر یک از این دریچه ها این است. که با بستن مجرای تنفسی از ورود مایعات ، مواد غذایی ، بزاق ، مخاط ، و هر نوع اجسام خارجی که ممکن است. از طریق حنجره به داخل مجرای تنفسی رانده شوند ، جلوگیری کند .

هرگاه حنجره بر اثر بیماری ( مثل سرطان پیشرفته ) یا ضربه به خطر بیفتد .و نتواند نقش دریچه ای خود را به نحو صحیح ایفا کند . بیمار باید برای برداشتن کامل حنجره ( لارنجکتومی ) اقدام کند . با برداشتن کامل حنجره ، تنفس ، بلع ، و گفتار تغییر می کنند . برای تداوم عملکرد دستگاه تنفس ، سوراخی در نای ایجاد می کنند ( تراکئوستومی ) .تا بیماری که حنجره اش برداشته شده بتواند دم و بازدم را به طور کامل انجام دهد .

به لحاظ تاریخی ، گفتار با مری  ( صداسازی با مری برای صحبت کردن ). یکی از روشهای برقراری ارتباط در افراد بدون حنجره بوده است . در این روش ، هوا را به داخل دهان می کشند .و سپس به بخش بالایی مری می فرستند .و پس از به ارتعاش درآوردن بخش بالایی مری ، بلافاصله به بیرون می رانند . برخی از افرادی که حنجره ی آنها برداشته شده است .حنجره ی مصنوعی را به صحبت کردن با مری ترجیح میدهند . حنجره ی مصنوعی الکترولارنکس  نیز معروف است . با گذاشتن این دستگاه روی بخش خارجی حلق یا اندامهای گویایی ، یا با قرار دادن یک لوله یا گذاشتن پروتز الکترولارنکس در داخل دهان ، در موقع صحبت کردن ، صدای لازم برای صحبت کردن فراهم می شود . روش جدید ایجاد سوراخ در نای و مری ، و استفاده از دریچه ی موسوم پروتز صداساز را بلوم و سینگر در سال ۱۹۷۹ ارائه کردند . این پروتز امکان می دهد ، بدون هرگونه آموزش ویژه ای . هوای شش ها از نای به داخل مری انتقال پیدا کند .و تولید « صدا » از مری تسهیل شود .

به استثنای بیماران دچار آسیب شدید حنجره ، که برای زنده ماندن آنها باید حنجره شان را برداشت .در بیشتر موارد ، فقط پس از مشاوره با جراح ، آسیب شناس گفتار و زبان ، و گاهی اوقات با خود بیمار ، حنجره ی آنان را برمی دارند .

نکته ای که در اینجا به طور مختصر به آن اشاره می کنیم . نخستین عمل پیوند موفقیت آمیز حنجره ، نای ، حلق ، و غدهی تیروئید و پاراتیروئید است .که در سال ۱۹۹۸ در درمانگاه کلولند انجام گرفته است . بیست سال پیش ، حنجرهی بیماری بر اثر تصادف با یک موتور سیکلت به شدت آسیب دید .. او ، پیش از عمل پیوند ، دستگاهی را روی بخش خارجی حلق خـود قـرار می داد .تا بتواند صحبت کند ( الکترولارنکس کوپرراند ) . دکتر داگلاس هیکس که آسیب شناس گفتار و زبان است ، این بیمار را از موقع عمل جراحی ، در سال ۱۹۹۸ ، تحت نظر گرفت . و ۴۰ ماه او را پیگیری کرد ، پس از این مدت گزارش داد . این بیمار صدایی دارد که از نظر آهنگ و دامنه ی زیر و بمی ، به صدای انسان شباهت دارد .و کیفیت صدای او برای شنونده استثنایی است .و بلع او نیز طبیعی است .

دریافتیم که وقتی عمل پیوند از نوع ترمیمی باشد .بدون آسیب رساندن به بلع ، می توان حلق فشرده را گشاد و حس را دوباره بازسازی کرد . این نتایج امیدوارکننده اند ، و از امکان پذیر بودن عمل پیوند حنجره حکایت می کنند . به نظر ما ، کاندیداهای بالقوه برای عمل پیوند عبارت اند از : بیماران مبتلا به آسیب دیدگی حنجره ، بیماران مبتلا به کوندرومای خوش خیم ، که به برداشتن حنجره نیاز دارند .و بیمارانی که پنج سال پس از برداشتن حنجره ، به علت سرطان ، بیمار نشده باشند.

لینک های مرتبط با ” عمل برداشتن حنجره ”

بد عملکردی حنجره

اختلال بلع در فاز کامی حلقی

لیسپ Lisp چیست؟ و انواع آن کدام است؟

اختلالات صدا و صوت

(dysphagia) اختلال بلع

با ما همراه باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

یادگیری نحوه کار کردن ماشین گفتار ( عملکرد ساختار گفتار )

 

فعالیت های زیر به کودک در مورد چگونگی کار کردن این بخش های مختلف کمک می کند. لازم به ذکر است که این فعالیت به ما کمک می کند که مفاهیم پیچیده را مناسب و با زبانی که حتی برای کودکان خردسال هم قابل درک باشد توضیح دهیم.

 

فعالیت های درمانی

 

این فعالیت ها به دانش آموزان برای یادگیری راه هایی که اجزای مختلف بدن با همدیگر برای تولید گفتار کار می کنند. کمک می کند.

  • به کودک کمک کنیم مه نحوه تولید صدا را مشاهده کند. برای این کار یک کاغذ را از وسط تا کنید و از گوشه آن در کاغذ فوت کنید تا نحوه کار تارهای صوتی را متوجه شود. لرزش سریع و برخورد برگ های کاغذ با یکدیگر صدایی تولید می کند. که از بسیاری جهات شبیه صدایی است که توسط تارهای صوتی تولید می شود.
  • حرکت حنجره را با یک کش نشان دهید . که در آن کش که نماد تارهای صوتی است. به نشانه ی تولید صدای زیر و بم کشیده و رها شوند. و در این حین شما نیز صدای زیر و بم تولید کنید. البته صدایی که توسط کش تولید می شود دقیقا مشابه صدایی که توسط تارهای صوتی تولید می شود نیست .

تارهای صوتی با برخورد به یکدیگر تولید یک سری از پالس های هوا ( پوپ ) می کنند. کش به عنوان یک وسیله تشدید گر فرکانس مانند گیتار نوسان می کند. با این حال سرعت میزان لرزش یا نوسان هردو تحت تاثیر سفتی قرار دارد . بنابراین مدل کش می تواند برای نشان دادن چگونگی تغییر فرکانس در تارهای صوتی به کار رود.

  • از کودک بخواهیم که لبها ، دندان ، سخت کام و نرم کام و زبان را به عنوان ساختارهای کلیدی که به منظور تولید صداهای گفتار به سمت یکدیگر حرکت می کنند شناسایی کند.

کودک می تواند با تولید صداهای مختلف و ترکیب حرکات مختلف نحوه ی تولید گفتار را تجربه کرده و درک کند.

  • برای کودک توضیح دهیم که همه این بخش های بدن چگونه در طول برقراری ارتباط با یکدیگر کار می کنند.

برای مثال ممکن است این گونه به کودک بگویید که . ” مغز به تمام بخش های ماشین گفتار می گوید که چه کار کنند. ابتدا هوا وارد ششها می شود . وقتی ما هوا را به بیرون هل می دهیم باعث می شود که تارهای صوتی بلرزد. ”

صداهای تولید شده در تارهای صوتی به سمت بالا یعنی دهان حرکت می کند. در داخل دهان ، ما زبان و لبها را در جهات مختلف برای تولید صداهای مختلف حرکت می دهیم. البته واژه های خاصی با توجه به ترجیح و سزح کودک می تواند استفاده شود. بعضی از کودکان از واژه های  “حنجره”  و  “تارهای صوتی”  بیشتر لذت می برند . و بعضی دیگر از واژه ی  ” جعبه صوتی ” .

 

بازی با گفتار

 

کودکان می توانند درکشان را از فرایند گفتار با بازی کردن با آنن یا صحبت کردن با شیوه های مختلف افزایش دهند. مانند استفاده از صدای زیر یا بم. آهسته تر یا تندتر صحبت کردن ، کشیدن صداهای گفتار ، افزایش یا کاهش مکث ها ، استفاده از یک صدای بامزه و غیره .

همه این تغییرات گفتاری به آنها برای آماده شدن برای مراحل بعدی یعنی معرفی راهکارهای طراحی شده برای افزایش روانی یا تغییر تنس بدنی در طول لحظات لکنت کمک می کند.

قابل ذکر است که فعالیت های بازی با گفتار مستقیما روی افزایش روانی تمرکز نمی کنند. همچنین آنها شبیه تمرینات دهانی حرکتی که برای قدرتمند کردن عضلات یا افزایش هماهنگی طراحی می شوند نیستند.

آنها تنها فرصت هایی را برای کودک به منظور راحت تر شدن با صحبت کردن در مورد گفتار و صحبت کردن به شیوه ای جدید و متفاوت فراهم می کنند. همه این مهارت ها برای مد نظر قرار دادن انواع خاصی از تغییرات گفتار در درمان نیاز خواهند بود. البته مزیت دیگر بازی با گفتار حساسیت زدایی است .

 

فعالیت درمانی

 

برای کمک به دانش آموزان برای رشد انعطاف پذیری در نحوه ی فکر کردن به گفتار از او دعوت کنید تا لیستی از راههای مختلف صحبت کردن را تهیه کند. او را تشویق کنید که هر زمان مدل جدیدی از گفتار که مردم به کار بیرند را کشف کرد به این لیست اضافه کند.

 

لینک های مرتبط با ” یادگیری نحوه کار کردن ماشین گفتار ” :

درمان لکنت زبان بزرگسال

بهداشت صوتی

تمرینات درکی پیشنهادی برای والدین

پایه اول موفقیت در درمان لکنت

با ما در ارتباط باشید :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

شیر دهی نوزادان نارس و کودکان رسیده

تغذیه با شیر مادر به دلایل زیادی برتر از تغذیه با شیرخشک است و توصیه میشود . برخی مزایا شامل ویژگی های مختص به شیر مادر ، افزایش مقاومت ، حفاظت ایمونولوژیکی و حفاظت در مقابل آلرژیها میباشد . سایر عوامل مهم شامل تعامل نزدیک مادر و نوزاد در جهت پستان است .و جهت نیمه ایستاده نوزاد در طول تغذیه با شیر مادر که اجازه نمی دهد. شیر به گوش میانی وارد شود ، هستند . به علاوه اینکه مکیدن از طریق پستان میزان هوای ورودی در طول مکیدن را به حد اقل می رساند . گرچه عوامل مهم فقط به این موارد محدود نمی شود.شیر دهی وتغذیه از طریق دهان یا با دستگاه می تواند نه تنها برای زمانی که مادران دارای مشکل هستند ، بلکه وقتی کودکان نمی توانند پستان را بگیرند و برای تثبیت هماهنگی ، مورد استفاده قرار گیرد .

تغذیه با شیر مادر در اولین سال تولد با مواردی نظیر تغذیه بیشتر کودکان نوپا و استفاده از انواع غذاها ۱۸ ماهگی مرتبط میباشد . یک فرضیه وجود دارد و آن این است که کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند .به مدت طولانی تر و بیشتری در معرض بو و طعم شیر مادر هستند .و این موضوع ورود به مرحلهی استفاده بافت غذایی جامد را در مقایسه با نوزادانی که شیر را با شیشه می خورند ، تسهیل می کند . بنابراین ، افرادی شیر مادر می خورند آسانتر غذای جامد را می پذیرند .

سوالات مربوط به امکان پذیری تغذیه با شیر مادر بارها پرسیده می شوند . بررسی ها نشان داده است که نوزادان با وزن کم هنگام تولد ، می توانند با استفاده از تغذیه با شیر مادر بهتر از نوزادانی که با شیشه تغذیه می کنند ، وزن اضافه کنند . در حالیکه مادر شیر خود را بطور منظم می دوشد و نگهداری می کند ، شیر مادر می تواند با لوله ی غذایی به کودکان نارس داده شود . تحریک حرکات غیر تغذیه ای دهان همانطور که در بالا توضیح داده شد می تواند انجام شود. و بعلاوه می توان به کودک به وسیله ی مکیدن غیر تغذیه ای با پستان تقریبا خالی از شیر و پس از دوشیدن کمک کرد .

مکیدن پستان بدون شیر برای جلوگیری از سردرگمی با توجه به محرکهای مختلف مانند پستانک یا انگشت ، مطلوب است.تغذیه شیر مادر با فنجان یک گزینه برای تغذیه کودکان نارس است . در زمانی که مادر برای تغذیه از پستان برای کودک برنامه ریزی می کند. هرچند بصورت مداوم حضور او برای هر بار تغذیه در NICU تقریبا غیر ممکن است . یک لیوان تا حدی کج میشود که شیر فقط با لب کودک تماس پیدا کند . سپس کودک شیر را می لیسد تا به زبانش برسد و آن را بلع نماید . وقتی نوزاد آماده تغذیه دهانی میباشد .تغذیه با شیر مادر را می توان انجام داد . همانند سایر تغذیه ها با سر پستانک ، شرایط فک و گونه ها باید توسط تغذیه دهنده برای کودک در حالت خم شده فراهم شود .

نوزادانی که دارای مکیدن ضعیف هستند. ولی ریسک بالایی برای مشکلات تنفسی ندارند می توانند پستان را مکیده و همزمان از کمک اضافی به عنوان استفاده از سیستم مکمل بهره ببرند . با مکیدن پستان توسط نوزاد ، مقدار کنترل شده ای از مایع از طریق لوله ای که در کنار نوک پستان قرارداده می شود .و در حالی که با فرایند مراقبتی کودک دخالتی ندارد ، وارد می شود . با تغذیه بیشتر و مستقیم شیرتوسط نوزاد ، آن لوله را می توان برداشت . به طور خلاصه میتوان گفت که بهتر است تغذیه با شیر مادردر ۳۰ دقیقه انجام شود . نوزاد باید مقدار کافی را دریافت کند .و فواصل مطلوب تغذیه تا ۵ ساعت میباشد . روند رشد باید بصورت مناسب اتفاق افتاده در فواصل معین توسط متخصص کنترل شود . تیم تغذیه می تواند در صورت بروز مشکلات کمک کرده .توصیه های لازم را در بروز تغییرات بیان نماید .

لینک های مرتبط با ” شیر دهی به نوزاد نارس ” :

برخی از مشکلات کودکان شکاف کام

انواع روش های درمانی لکنت زبان

لکنت و تغذیه

اختلال بلع کودک ـ تمرین های مکیدن و بلعیدن

ارزیابی بالینی تغذیه

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

 

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان