معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

ایدز

ایدز

 

تعاریف و مفاهیم

 

ایدز یکی از بیماریهای قرن است. اولین گزارش از طریق مرکز کنترل بیماریها در سال 1981 میلادی دریافت شد. از مراکز مختلف دیگر نیز مواردی با ذات الریه و یا تومورهای پوستی کمیاب گزارش شدند. افرادی که با این مشکلات مراجعه می کردند مردانی در سنین سی تا چهل سال بودند. که اغلب همجنس گرا بودند.

اکثر آنها یا از بین می رفتند و یا سخت بیمار بودند. اغلب این افراد عفونتهایی داشتند که در افراد معمولی دیده نمی شد. این عفونت های شدید سیستم ایمنی بدن را بر هم می زند. و نوعی از گلبولهای سید را به مقدار فراوان از بین می برد.

معمولا کار گلبول سفید مقابله با عفونت است. اگر مقدار آنها کافی نباشد بدن نمی تواند در برابر عفونت مقاومت کند. و در نتیجه در مقابل عفونتها و تومورهایی که در سیستم گوارشی، خون، عصبی و پوست یافت می شوند آسیب پذیر می شود.

نام ایدز در سال 1982 میلادی به وسیله مرکز کنترل بیماری مشخص شد. و به عنوان بیماری که روی سلولهای مرتبط به ایمنی بدن اثر گذاشته. و بدون هیچ علتی مقاومت بدن را در مقابل امراض از بین می برد تعریف شده است.

 

علل ایدز

 

پس از کشف علت بیماری محققان دو ویروس را که وابسته به گلبولهای سفید هستند پیدا کردند. و چندین نام بر این ویروس ها گذاشتند. ولی در نهایت به نام ویروس HIV شناخته شد. این ویروس به وسیله خون، مایع منی، تولیدات خونی غیر آزمایش شده، شیر مادر و ترشحات زنان به شخص دیگر منتقل می شود.

در کودکان مخصوصا کودکان مبتلا به هموفیلی که احتیاج به خون دارند. ویروس از طریق انتقال خون سرایت می کند. البته امروزه ازمایشهایی برای تشخیص این ویروس در خون انجام شود.

طریق دیگر انتقال آن به کودکان ابتلای مادر باردار و انتقال ویروس به جنین است. در این موارد نوزاد هنگام تولد مبتلا به ایدز است. معمولا بیشتر این نوزادان قبل از دو سالگی می میرند. عده ای عقیده دارند ویروس از راه های دیگر مانند اشک چشم، بزاق دهان هم منتقل می شوند. اما این مساله هنوز اثبات نشده است.

آمار سال 1988 وجود 5700 نفر ایدزی را در امریکا مشخص کرده است. این آمار رو به افزایش است مگر اینکه روشهای پیشگیری و مداخلات درمانی موثری در پیش گرفته شود.

در سال 1987 ، 588 کودک زیر 13 سال مبتلا به ایدز مشخص شده اند. و تحقیقات نشان داده که معمولا 60% کودکان مبتلا از بین می روند.

 

مداخلات درمانی

 

هرچند تا امروز روش درمان قطعی برای ایدز پیدا نشده است. اما درمان با مواد ضد ویروسی و داروهای اینترفرون، اینترلوکین2، ریباوین، زیدوودین، ازیدوتایمیدین، پروگنوز این بیماران را بکلی تغییر داده. و بقائ و سالهای عمر بیماران را افزایش چشمگیری داده است.

داروهای ضدویروس HIV عمدتا با مکانیسم مهار آنزیمهای داخل ویروس عمل می کند.درمان مادران باردار مبتلا شانس ابتلا نوزادان را بنحو مناسبی کاهش می دهد. و در کل داروهای ضدویروس HIV وضعیت بروز بیماری را در برخی مناطق کنترل کرده اند.

هرچند در مناطقی از جمله کشورهای آفریقایی کنترل ایدز نابسامان و یک تهدید بهداشتی_اجتماعی_اقتصادی می باشد. آگاه کردن عموم مردم نسبت به این بیماری و روشهای کاهش ریسک و کنترل رفتارهای پرخطر از طریق برنامه های آموزشی تا حدودی با موفقیت همراه بوده است.

متاسفانه بسیاری از کودکان از طریق مادرانی مبتلا شده اند که دچار سو مصرف داروهای مخدر می باشند. و یا توسط شریک جنسی مبتلا شده اند. در این موارد هنوز کار موثری انجام نشده است.

پیشگیری یکی از راه های موثر مقابله با این بیماری است.

آگاهی مدرم نسبت به تصمیم گیری و انتخاب یک زندگی سالم برای خود و دیگران از مهمترین عوامل پیشگیری است.

برنامه های آموزشی در حال حاظر به جای جست و جوی علت و اثرات ایدز، روی افزایش سلامتی و عوامل اجتماعی، شخصیف محیطی و اقتصادی که بر روی رفتار سالم اثر دارد تاکید می کنند.

در بسیاری از مناطق، مشاوره یکی از برنامه های پیشگیری است. و به شخص کمک می کند انتخابی را که به سلامتی ختم می شود مورد نظر قرار دهد. در مورد کودکان مبتلا باید گفت آنها نیز احتیاج به محبت و کمک دارند. و اگر به مدرسه می روند باید اجازه داشته باشند که با دوستان خود در فعالیتها شرکت کنند. زیرا این بیماری جز در مواردی که قبلا گفته شدبه صورت دیگری به افراد خانواده یا دوستان منتقل نمی شود.

توصیه می شود حتما این کودکان در مدارس عادی تحصیل کنند. مگر در صورتی که نتوانند از ترشحات بدن یا زخم های خود جلوگیری کنند. یا رفتار گاز گرفتن داشته باشند. که باعث انتقال بیماری می شوند.

ایدز در کودکان وبزرگسالان(نشانگان ایمنی اکتسابی)

پیشگیری از بروز اختلالات تکاملی

مداخلات درمانی اختلال بینایی

با ما همراه باشید.

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

فیبروز کیستیک

فیبروز کیستیک

 

تعاریف و مفاهیم

 

فیبروز کیستیک اختلالی است مورثی و مربوط به انسان که از زمان لقاح شروع می شود. این اختلال وابسته به غدد ترشحی است. این غدد به مقدار غیرنرمال ماده مخاطی، عرق و بزاق نولید می کند. بعضی از اندامهای اصلی مثل ریه ها، غدد عرق و لوزالمعده تحت تاثیر این ترشحات غیرنرمال قرار می گیرند.

مواد مخاطی در ریه ها مانند چسب هستند. و ممکن است عفونتهایی ایجاد کنند. اگر این عفونتها تکرار شود ریه ها و در نتیجه قلب امکان دارد از کار بیفتد. در لوزالمعده هم وضع به همین صورت است.

مقدار زیاد مواد مخاطی باعث کاهش آنزیم هایی می شود که کار هضم پروتئین ها و چربی ها را به عهده دارند. این امر باعث سو جذب روده ای مواد می شود. در عروق افرادی که مبتلا به اختلال هستند نمک زیادی وجود دارد. و متخصصان از همین طریق وجود این اختلال را در کودکان تشخیص می دهند.

غیر طبیعی بودن نمک باعث ضعف در برابر گرما و خستگی می شود. در این افراد تشخیص سریع بسیار مهم است. اگر تشخیص به موقع نباشد صدماتی به فرد وارد می شود که امکان دارد قابل برگشت نباشد. اما با تشخیص سریع بیمار می تواند مانند دیگران وزن و رشد طبیعی داشته باشد.

 

علل فیبروز کیستیک

 

علت بیماری فیبروز کیستیک مشخص نیست و درباره منشا آن نظریه های متعددی وجود دارد. به هر حال کاملا ثابت شده که این اختلال مورثی است.

 

مداخلات درمانی

 

درمان بیماری فیبروز کیستیک بستگی به علائمی دارد که در سیستم تنفس، معده، روده، و سایر اندامها ظاهر می شود. چون این بیماری در سنین مختلف بروز می کند ممکن است به طریق گوناگونی خود را نشان دهد.

نوزادان مبتلا امکان دارد درست رشد نکنند. مدفوع آنها لیز باشد و علائمی در دستگاه تنفسی آنها ظاهر شود.

کودکانی که به مدرسه می روند ممکن است دل درد و در روزهای گرم تعرق شدید و عفونتهای سینه داشته باشند. این بیماری در جوانان و بزرگتر ها کمتر از کودکان و نوزادان دیده می شود.

مداخلات درمانی باید در تمام طول زندگی فرد ادامه داشته باشد. اجرای درست و مناسب توصیه های مختلف درمان طبی، اجتماعیف روانی و تحصیلی به فرد اجازه می دهد عمر بیشتر و مشکلات کمتر داشته باشد.

هدف درمان تشخیص سریع برای جلوگیری از تشدید بیماری، کنترل عفونتها، تغذیه مناسب، آموزش خانواده درباره وضعیت کودک و فراهم کردن تحصیلات و آموزشهای مناسب است.

درمان مشکلات دستگاه تنفسی به وسیله آنتی بیوتیکها و داروهای دیگر امکان پذیر می باشد.

از نظر تغذیه مناسب چون این افراد احتیاج به غذاهایی دارند که دارای کالری زیاد باشد. باید غذاهای پروتئین دار مصرف کنند. تا بتوانند وزن مناسب و درنتیجه رشد مطلوبی داشته باشند.

مشکلات اجتماعی و روانی این کودکان مربوط به سرفه شدید، سو جذب روده ای، قد کوتاه و تاخیر در بلوغ است.

پشتیبانی و کمک روانپزشک ، مشاور و معلمان می تواند موثر واقع شود. این کودکان باید در کلاسهای معمولی و با دیگر بچه ها به تحصیل بپردازند.

آنها می توانند در بسیاری از فعالیتها شرکت کنند. این فعالیتها و مدرسه در حقیقت برای آنها نقش درمانی دارند.

مداخلات درمانی

اختلالات زبان

اختلال در سلامتی

با ما در ارتباط باشید.

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

کم خونی داسی شکل

کم خونی داسی شکل

 

تعاریف و مفاهیم

 

بیماری کم خونی ناشی از سلولهای داسی شکل اثر شدیدی روی سلولهای قرمز خون دارد. مولکول هموگلوبین در سلولهای قرمز خون این افراد غیر طبیعی است. مولکولهای هموگلوبین که در سلول قرمز به تعداد بسیار زیادی وجود دارد در برابر کمبود اکسیژن از کار می افتد.

وقتی اکسیژن خون کاهش یابد شکل سلولهای خون به طور عجیبی تغییر پیدا می کند. این روند داسی شکل شدن نام دارد. افراد مبتلا کم خونی سختی را تجربه می کنند.

بعضی از اشکال این بیماری مسدود شدن مجراهای ریز را به همراه دارد. این مساله باعث دردهای شدید در ناحیه پشت و شکم می شود. تب هم ممکن است با این علائم ظاهر شود. و تا چند ساعت یا چند روز ادامه داشته باشد.

این بیماری امکان دارد روی اندامهای مختلف اثر بگذارد و رشد نوزادان و کودکان را تحت تاثیر قرار دهد.

بیماری معمولا قبل از سن دو سالگی تشخیص داده می شود. علائم شامل ورم کردن دستها و پاها همراه با درد و همچنین درد شدید ناحیه شکم است.

دوران نوزادی زمان خطرناکی برای کودکان مبتلا است. و در گذشته بسیاری از این کودکان تا قبل از هفت سالگی از بین می رفتند. علت اصلی مرگ آنها عفونت باکتریایی بود.

 

علل کم خونی داسی شکل

 

کم خونی ناشی از سلول های داسی شکل یک اختلال خونی است. که مبنای ژنتیکی دارد. امکان دارد کودک از یک والد ژن هموگلوبین داسی و از دیگری هموگلوبین معمولی را به ارث ببرد. و دچار بیماری شود. یا فقط حامل باشد و اثرات بیماری در او ظاهر نشود.

مکانیزمی که باعث ظهور سلولهای داسی می شود وقوع یک جهش در سنتز هموگلوبین می باشد. گلبولهای قرمزی که حاوی هموگلوبین معیوب می باشند داسی شکل و سفت بوده.  و براحتی از مویرگها عبور نمی کنند. و تمایل به تجمع و خوشه ای شدن هم دارند.

عمر این گلبولها برخلاف گلبولهای قرمز طبیعی که 120 روز می باشد بیشتر از 10 تا 20 روز نمی باشد. و در یک دوره مزمن منجر به بروز کم خونی می شود.

 

مداخلات درمانی

 

تشخیص بیماری کم خونی با تست های مختلف هموگلوبین امکان پذیر است. همینطور تاریخچه سلامتی فرد نیز اهمیت دارد. طحال باید تحت معاینات مختلف قرار گیرد.

تشخیص به موقع مخصوصا برای نوزادان ضروری است. چون بسیاری از نوزادان سیاهپوست که مبتلا به این بیماری هستند قبل از رسیدن به یک سالگی از بین می روند. اما بعد از 10 سالگی کمتر از 5 درصد امکان مرگ وجود دارد.

درمان های مختلفی در رابطه با این بیماری صورت می گیرد. بسیاری از این افراد یاد می گیرند که چگونه خود را با این وضعیت تطبیق داده به زندگی خود ادامه دهند. آنها می توانند از داروهای مفید استفاده کنند. و یا با روشهای خاص سطح هموگلوبین خون را افزایش دهند.

عواملی چون تبخیر زیاد ناشی از تب، کمبود مایعات و کاهش اکسیژن هوا فرد را در معرض این بیماری قرار می دهد. فشار خستگی و دمای سرد برای افرادی که سابقه این بیماری را دارند خطرآفرین است.

درمان از طریق گرم نگه داشتن فرد، افزایش مایعات، رساندن اکسیژن کافی به خون و داروهایی برای رفع عفونت صورت می گیرد. و با انتقال خونی که دارای سلولهای قرمز نرمال است تقویت می  شود. این انتقال چون در زمان زایمان و برای افرادی که جراحی می شوند ضروری است باید در نظر داشت. کودکان مبتلا از نظر آموزش و تحصیل نیاز به نیاز به توجه بیشتری از طرف معلمان و کارکنان مدرسه دارند.

آنها معمولا انرژی کمتری دارند و فعالیتها باید به شکل مناسب و براساس وضعیت آنها برنامه ریزی شود. معلمان باید در مواقعی که کودک دچار چنین وضعیتی می شود فورا به کمک او بشتابند. آنها از نظر روانی و فیزیکی نقش مهمی در حمایت از کودک ایفا می کنند.

درک بصری در کودکان

تحریک تکاملی کودک

تداعی بصری

با ما در ارتباط باشید.

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

آسم

آسم یا تنگی نفس

 

تعاریف و مفاهیم

 

آسم وضعیتی است که حالت دینامیکی راه های تنفسی به خاطر فعالیت و محرک های گوناگون تغییر پیدا می کند. و مجاری تنفسی با شدت های متفاوت مسدود می شود. این حالت به صورت خودکار و یا تحت درمان کاملا یا تقریبا قابل برگشت است. این اختلال نه تنها در تنفس مشکل ایجاد می کند بلکه با سرفه، خس خس کردن و خلط سینه همراه می باشد. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.

 

علل آسم

 

بدن انسان در برابر آنتی ژنهایی چون دانه های گرده، آنتی بادی ترشح می کند. افرادی که آسم دارند مقدار زیادی از این آنتی بادی ها تولید می کنند.

هنگامی که آنتی ژن ها مسئول فعالیتهای حساسیت زا یا آلرژیک می شوند، آلرژنها پدید می آیند. تحمل افراد مبتلا به آسم در برابر این آلرژنها بسیار کم است. آنتی بادیها نمی توانند در برابر هجوم آنها بدن را مقاوم کنند.

در برابر آلرژنها مواد مضری که هیستامین نام دارد تولید می شود. هیستامین ها باعث ورم قسمتهایی چون راه تنفسی می شوند. در نتیجه هوا درست به ریه ها نمی رسد.

آلرژنها بسیار زیاد هستند. و در غذاهای بخصوص، مواد مخدر، خاکها، نیش بعضی از حشرات و باکتریها وجود دارند. و باعث واکنشهای شدید می شوند.

کودکانی که این بیماری را دارند دچار مشکلات عاطفی هم هستند. این حالت یعنی تنگی نفس به دنبال فشار روانی نیز پیش می آید. عوامل خانوادگی نقش مهمی در این بیماری دارند. در خانواده 50 تا 75 درصد افرادی که آسم دارند واکنشهای آلرژیک نسبت به آلرژنهای مختلف وجود دارد. در این بیماری عوامل ژنتیکی و ارثی ناشناخته است.

بسیاری از کودکان بعد از عفونت دستگاه تنفسی دچار این بیماری می شوند. ورزش، تغییرات دما و فصول مختلف در کاهش تعداد حملات آسم موثر هستند.

 

مداخلات درمانی

 

درمان آسم یا تنگی نفس به یک تشخیص جامع قبل از درمان نیاز دارد. جدا کردن این بیماری از بیماریهای دیگر بعضی مواقع بسیار مشکل است. پزشک با مهارتها و معاینات گوناگون و دریافت تاریخچه خانوادگی می تواند بیماری را تشخیص دهد.

داروهایی وجود دارند که در بهبود این بیماری نقش مهمی ایفا می کنند. یک وسیله تراکم هوا وجود دارد که ترکیبی از دارو درمانی و استنشاق است. آنتی هیستامین توسط یک وسیله تنفسی استنشاق می شود.

درمان کامل تر در بیمارستان و با استفاده از داروهای بیشتر و اکسیژن انجام می گیرد. روند درمانی طولانی است و صورتهای مختلف دارد. خانواده کودک بیمار باید مواقعی را که حملات بسیار شدید می شود ثبت کنند. تا بتوانند اثر درمانهای مختلف را ارزیابی نمایند.

درمان به صورت طبی و روانی انجام می گیرد. اگر عوامل خانوادگی باعث افزایش حملات این کودکان باشد. خانواده درمانی یا روان درمانی می تواند بسیار موثر واقع شود.

این کودکان از نظر تحصیلی و آموزشی به خاطر وضعیت بیماری از جهت فعالیتهای فیزیکی محدود می شوند. اگر تکرار حملات زیاد باشد فرد باید در بیمارستان تحت معالجه قرار گیرد. دوری از خانواده و دوستان می تواند روی فرد اثر نامطلوبی داشته باشد.

فرد خود را از دیگران متفاوت میداند و خویشتن را مریض، ضعیف و کم ارزش می بیند. اکثر کودکانی که درمان مناسب طبی و روانی دریافت می کنند می توانند به مدرسه رفتن ادامه دهند. و زندگی معمولی داشته باشند.

معلمانی که با اینگونه کودکان سروکار دارند باید همیشه با پزشکان متخصصان و والدین در ارتباط باشند. و تاثیر بستری بودن در بیمارستان، غیبت از مدرسه، دوری از دوستان و محدودیت فعالیتهای فیزیکی را کاهش دهند.

اختلال وحشتزدگی

اختلال در سلامتی

روانشناسی خانواده

کرونا و اختلال در بلع

بازی درمانی در گرگان

مراحل تربیت شنوایی

 

با ما در ارتباط باشید.

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

رفلکس های حفاظت کننده دهانی

سرفه

دو مکانیسم باعث سرفه رفلکسی می‌شوند. مورد اول ورود مواد خارجی به بخش فوقانی مسیر هوایی است. این مورد باعث تحریک گیرنده های حنجره می‌شود. که در نهایت منجر به سرفه برای خارج کردن جسم خارجی و حفاظت از راه هوایی می گردد. تحریک گیرنده های نای منجر به سرفه با ترشحات بیشتری می شود .که هدف آن پاکسازی راه هوایی تحتانی از مواد خارجی یا موکوس هایی که در تبادل گازها دخالت می‌کنند، است. این سرفه با عنوان سرفه “عمیق” شناخته می‌شود. با این حال تفاوت گذاشتن بین این دو نوع سرفه از لحاظ شنیداری به صورت عملی سخت است .نوع سرفه را می‌توان از روی مواد خارج شده از آن فهمید، همچنین سرفه می تواند بخشی از پاسخ شدید رفلکس گگ باشد.

دو دلیل مهم برای بررسی سرفه ارادی وجود دارد. اولاً وجود سرفه حنجره ای محافظت کننده، شرط لازم برای تغذیه سالم نوزاد است. و دوم وجود سرفه های بیش از حد از حنجره منجر به این ظن می‌شود که بد عملکردی هایی در عملکردهای سه گانه مکیدن، بلعیدن و تنفس وجود دارد. که منجر به آسپیراسیون یا نفوذ غذا یا ترشحات می‌شود. اطلاعات درمورد سرفه می‌توانند از تغذیه کننده کودک گرفته شود .اگر اطلاعات حاکی از این بود که توانایی نوزاد برای سرفه و حفاظت از راه هوایی مناسب است.در مورد کودکی که به صورت غیر دهانی تغذیه می شود ضروری است .که سرفه در طی پاسخ شدید رفلکس گگ زمانی که لولهNG گذاشته می‌شود یا در طی ساکشن های دهانی نیز بررسی شود.

تمام نوزادان در حین تغذیه در فواصل معین سرفه می‌کنند یا غذا را بیرون می ریزند. با این حال پاسخ های فیزیولوژیک کودک به سرفه، اینکه زمان بهبودی کودک پس از سرفه چقدر است. و تعداد تکرار سرفه اهمیت دارد. زمانی که یک نوزاد سرفه میکند ثبت وقایعی که اتفاق می‌افتد. در تعیین اینکه سرفه ناشی از تحریک گیرنده های حنجره ای یا برونش ها بوده کمک کننده هستند.

موادی که وارد راه هوایی می شوند و منجر به سرفه می شوند می توانند کاهش یافته(با بلع) یا افزایش یافته(با بازگشت اسید از معده). سرفه در حین مکیدن عموماً نشانگر این است که مواد همانطور که از شیشه مکیده می شوند. وارد راه هوایی می شوند. اگر سرفه به صورت مکرر زمانی که شیشه خارج از دهان نوزاد است. و یا زمانی که  پوزیشن کودک تغییر کرده، دیده شود. مواد ناشی از بالا آمدن ممکن است وارد راه هوایی کودک شده باشد .

اگرچه وجود سرفه برای یک تغذیه ایمن ضروری است. اما وجود سرفه لزوم نشان دهنده امنیت غذایی نوزاد نیست. دیده شده که بسیاری از نوزادان با بد عملکردی بلع بعضی مواقع سرفه می کنند. اما زمانی که در طی بلع آسپیراسیون اتفاق می‌افتد،  سرفه به عنوان رفلکسی که باید صورت گیرد اتفاق نمی‌افتد. که به این حالت آسپیراسیون خاموش می گویند. در بعضی از نوزادان سرفه وجود دارد، اما برای پاکسازی راه هوایی کارآمد نیست. بنابراین مواد غذایی آسپیره شده و وارد شش ها میشوند. اگر پاسخ سرفه دیده شد و کودک دیگر شواهد وجود آسپیراسیون یا بدعملکردی بلع را نیز داشت. در صورتی که تغذیه دهانی است یک بررسی کامل از ساز و کار بلع توسط ویدیو فلوروسکوپی بلع باید انجام گیرد.

گگ

هدف از وجود رفلکس gag حفاظت از کودک در برابر بلع موادی است که برای وارد شدن به مری یا سیستم گوارشی بسیار بزرگ هستند.(و بنابراین می توانند در حنجره گیر کرد و راه هوایی را مسدود کنند.)  این رفلکس با لمس گیرنده هایی که در زبان یا دیواره حلقی وجود دارند تحریک می شود .و باعث ایجاد یک حرکت حلقوی در حلق و سرفه همزمان می‌شود .محل تحریک رفلکس گگ با افزایش سن تغییر می‌کند در نوزادان تازه متولد شده با لمس ناحیه میانی زبان تحریک می‌شود. با رشد کودک به تدریج مکان تحریک به سمت دیواره های خلفی حلق یا بخش عقبی زبان حرکت می کند.

تحریک پاسخ گگ برای یک نوزاد ناخوشایند است. و حتی دیده شده که می تواند در عملکرد غذا خوردن یک کودک طبیعی خللی ایجاد کند. در بررسی عملکرد تغذیه ای در کودکی که ظاهراً از لحاظ عصب شناختی طبیعی است. معمولاً تحریک پاسخ گگ لزومی ندارد. دلایلی که به خاطر آن رفلکس گگ تحریک می شود شامل: مشاهده عملکرد و حرکت کام، ترسیم یک خط پایه جامع از عملکرد نورولوژیکی یا بررسی تغییرات در ارزیابی عصب شناختی است. شواهدی از وجود برانگیخته شدن رفلکس گگ به طور خود به خودی در طی غذا خوردن همراه با عواملی که باعث برانگیخته شدن این پاسخ شده‌اند، باید حتما ثبت شود. رفلکس گگی که به راحتی تحریک میشود، نشان دهنده بیش حساسیتی است که می‌تواند در فرآیند تغذیه خلل ایجاد کند. اگر رفلکس گگ وجود ندارد، ممکن است کودک آسیب‌های عصب شناختی داشته باشد.

بعضی از درمانگران معتقدند که غذا دادن به کودکی که رفلکس گگ ندارند یا رفلکس ضعیفی دارد، ایمنی ندارد. باید تاکید شود که هدف از وجود رفلکس گک حفاظت از سیستم گوارش در برابر مواد بزرگ و بنابراین حفاظت از راه هوایی در برابر مسدود شدن است. اما رژیم غذایی نوزاد مایعات است و شامل لقمه‌های صفت جامد نمی شود که در حلق گیر کند. از آنجا که سرفه مکانیسمی برای حفاظت از راه هوایی در برابر آسپیراسیون مایعات است. وجود و کارآمد بودن سرفه و رفلکس گگ باید به عنوان اولین عامل در تصمیم‌گیری در مورد ایمن بودن تغذیه نوزاد لحاظ شود.

نبود رفلکس گگ یا کاهش آن می‌تواند نشانگر کاهش حساسیت گیرنده های حلق باشد. در این مورد این امکان وجود دارد که کاهش حساسیت، در گیرنده های حلق نظیر گیرنده هایی که در عمل بلعیدن دخیل هستند نیز وجود داشته باشد. بنابراین در این نوزادان نبود گگ یا کاهش آن می تواند نشانه ای از نامناسب بودن راه اندازی عمل بلعیدن باشد. از آنجا که نبود یا کاهش رفلکس گگ دلیلی بر حذف تغذیه دهانی نیست.اما با این حال متخصصان بلع در صورتی که تغذیه دهانی را در برنامه کار خود دارند باید احتیاط هایی را لحاظ کنند.

معاینه عصبی شیرخوار

اختلال یکپارچگی حسی

میاستنی گراویس

تحریک تکاملی کودک

شکاف کام و لب چیست؟Cleft Palate

اینستاگرام یاشا

انگیزش در لکنت زبان

برخی از مشکلات کودکان شکاف کام

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

اتیسم و سالمندان

اختلالات طیف اتیسم در افراد مسن ( سالمندان ) !

 

اطلاعات کمی در مورد اختلالات طیف اتیسم (ASD) در گروه سنی سالمندان وجود دارد.

نیاز به درک تاثیر پیری بر حوزه های علامت ASD ، عملکرد ، شناخت ، سلامت جسمی و سلامت روانی افراد مبتلا به ASD وجود دارد.

هدف ما از این مطالعه درک تغییرات در حوزه علائم اوتیسم ، سلامت جسمانی ، بهزیستی روانشناختی ، عملکرد شناختی و اجتماعی در افراد مسن است.

 

روش انجام تحقیق :

یک جستجوی سیستماتیک در پایگاه الکترونیکی PubMed انجام شد. و مطالعات گزارش شده در مورد ASD در گروه سنی سالمند گنجانده شد.

شانزده مطالعه مشخص شد. که از بین آنها چهار مطالعه حذف شدند زیرا معیارهای ورود را برآورده نمی کردند.

 

نتیجه :

دوازده مطالعه بر روی ASD و گروه سنی سالمندان گنجانده شد. مطالعات در مورد علامت گذاری و تاثیر آن بر عملکرد ، سلامت جسمی و روانی ، تغییرات شناختی ، عملکرد اجرایی و تغییرات در مواد مغزی آشکار در تصویربرداری عصبی گزارش شده است. همچنین گزارش هایی مبنی بر عدم تخصص متخصصان مراقبت های بهداشتی برای تشخیص ASD در افراد مسن و تأثیر آن بر مراقبت های بهداشتی این افراد وجود دارد.

 

‏ASD همچنان بر سلامت جسمی و روانی افراد مسن تأثیر منفی می گذارد.

کمبودهای اجتماعی شدن ، ارتباطات و محدودیت رفتار در سنین بالا همچنان وجود دارد. و ارائه خدمات درمانی را با مشکل مواجه می کند.

مسائل مربوط به بیماریهای جسمی همزمان و میزان بالای ناراحتی روانی وجود دارد.

نیاز به مراقبت های بهداشتی سالمندان مبتلا به ASD برای ارائه خدمات بهداشتی مناسب وجود دارد.

کاردرمانی در گرگان

رویکردهای درمانی اتیسم

تغذیه در اتیسم

کاردرمانی در اتیسم

حافظه و توجه در اتیسم

اینستاگرام یاشا

کاردرمانی گرگان

اختلال کمبود توجه در بزرگسالی

اختلال روانی عاطفی ـ هیجانی_رفتاری،آشفتگی عاطفی چیست؟

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

اتیولوؤی آفازی

اتیولوژی آفازی

سکته های مغزی یا حوادث عروقی مغز
Stroke or Cerebrovascular Accident(CVA)

سکته مغزی شایعترین علت آفازی است.

سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که جریان خون یک ناحیه از مغز به وسیله بسته شدن یک مویرگ یا شریان و یا پارگی شریان مختل شود. اگر گردش خون مغز به طور متوسط به کمتر از پانزده سی‌سی در دقیقه به ازای هر صد گرم بافت مغز برسد یا مقدار اکسیژن به کمتر از یک سی‌سی برای هر صد گرم بافت مغز در دقیقه کاهش یابد، تغییرات غیرقابل برگشتی در مغز بروز می‌نماید.

سلولهای مغزی بر حسب حساسیت آنها به کمبود اکسیژن در طی چند دقیقه تا چند ساعت شروع به نابود شدن و از بین رفتن می کنند.

بر اساس گزارش انجمن قلب و عروق آمریکا سکته مغزی، سومین علت شایع مرگ در آمریکا و پس از آلزایمر، دومین علت شایع ناتوانی‌های مغزی محسوب می‌شود. همچنین اولین علت ناتوانی و معلولیت به شمار می رود . البته امروزه نسبت به گذشته افراد کمتری بعلت سکته مغزی می میرند زیرا با شناسائی عوامل خطر ساز آن مثل سیگار، فشار خون بالا و کلسترول بالا و کنترل آنهامی توان از مرگ و میر ناشی از این بیماری کاست.

شناخت علائم برای تشخیص سریع بیماری و در نتیجه درمان سریع آن ضروری می باشد.علائم سکته مغزی با توجه به جایگاه و وسعت(Site&Size) سکته متفاوت است.این علائم عبارتند از:

همی پلژی)فلجی) و همی پارزی(ضعف) اندام ها در نیمه مقابل بدن(اگر سکته نیمکره چپ باشد این علائم در نیمه راست بدن رخ می دهد).

ضعف ، فلج یا بی حسی ناگهانی صورت ، دست و یا پا که معمولاً در یک سمت بدن رخ می دهد.

اختلال در Speech- Language و بلع.

اختلال دید ناگهانی و یا دو بینی.

سرگیجه، اختلال تعادل و یا اختلال در هماهنگی حرکات عضلات بدن.

یک سردرد غیر معمول و ناگهانی که ممکن است همراه با سفتی گردن، درد صورت، درد در بین چشمان، استفراغ و یا تغییر سطح هوشیاری باشد.

انواع اختلالات شناختی  مثل اختلال در حافظه ، درک فضائی و یا مشکل در درک مسائل شناختی.

آسیب مغزی ناشی از ضربه به سرTraumatic Brain Injury(TBI)

تعداد زیادی از مراجعات اورژانس مربوط به ضربات سر و آسیب های مرتبط با آن است. در یک مطالعه آماری در شهر تهران، آسیب مغزی ناشی از ضربه به سر در طول مدت زندگی295 مورد در 100 هزار نفر برآورد شده است که 19 % از موارد به مرگ منجر شده است. ضربات سر شایعترین علت مرگ مرتبط با سوانح جاده ای در تمامی گروه های سنی است.

TBI دو نوع است:

Open(Penetrated) Head Injury:به علت سوراخ شدن استخوان جمجمه و پرده های اطراف مغز رخ می دهد و علائم به صورت فوکال و موضعی است و بسته به جایگاه ضایعه و ضربه دارد.

Closed Head Injury (CHI):صدمه ای است که باعث شکسته شدن جمجمه نمی شود و به علت آسیب های وارده به سر به دلیل وارد شدن ضربه به سر وآسیب به دلیل تکان یا لرزش. معمولا در این نوع آسیب ضایعه به صورت فوکال نیست و آسیب آکسونی منتشر(Diffuse Axonal Injuries) رخ می دهد که بسته به شدت ضربه شدت آسیب ها هم متفاوت خواهد بود.

اختلالات ارتباطی در آسیب های مغزی ناشی از ضربه

اختلالات ارتباطی در بیماران با آسیب های مغزی ناشی ازضربه به عوامل زیادی مانند: شدت ضربه،سن بیمار و میزان  بازگشت فرد به زندگی اجتماعی بستگی دارد.

بر اساس مطالعات گوناگون نشان داده شده است این بیماران معمولا به آفازی به معنی واقعی به علت اینکه محل ضایعه فوکال نیست مبتلا نمی شوند اما بسیاری از توانایی های شناختی مرتبط با زبان مانند؛حافظه،توجه و کارکردهای اجرایی درگیر می شود و بیشترین جنبه زبانی  دچار اختلال در این بیماران مشکلات کاربرد شناسی و پراگماتیک است.

تومورهای مغزی

به تجمع غیرعادی سلول در مغز تومور مغزی گفته می شود. جمجمه، که مغز را احاطه کرده، بسیار محکم است. هرگونه رشد در چنین فضای محدود منجر به بروز مشکل می شود. ممکن است تومور سرطانی (بدخیم) یا غیر سرطانی (خوش خیم) باشد. با رشد تومور خوش خیم یا بدخیم، فشار داخل جمجمه افزایش می یابد. در این صورت، به مغز آسیب وارد می شود که مرگبار است.

تومور مغزی به دو دسته ی اولیه و ثانویه تقسیم می شود. منشا تومور اولیه در مغز است. بسیاری از تومورهای اولیه ی مغز خوش خیم هستند. تومور ثانویه مغزی، که با نام تومور مغزی متاستاز هم شناخته می شود، زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی یک اندام دیگر، مانند ریه یا پستان، به مغز سرایت کند.

تومور مغزی اولیه

منشا این تومور در مغز است و ممکن است در قسمت های زیر رخ دهد:

سلول های مغز

غشای اطراف مغز به نام مننژ

سلول های عصبی

غدد

ممکن است تومور اولیه خوش خیم یا بدخیم باشد. شایع ترین نوع تومور مغز در بزرگسالان گلیوما(سلول های گلیال) و مننژیوم(پرده مننژ) است.

با توجه به محل تومور ممکن است آسیب های زبانی یا شناختی در تومورهای مغزی ایجاد شود که اگر محل ضایعه مناطق زبانی باشد انواع آفازی مشاهده می شود.

عفونت های مغزی

عفونت مغز زمانی رخ می دهد که مغز توسط طیف وسیعی از میکروب ها عفونی شوند. تشخیص و درمان زود و ابتدایی در عفونت مغزی بسیار مهم است. مغز ما، طناب نخاعی و ساختارهای اطرافی آنها میتوانند توسط طیف گسترده ای از میکروب ها عفونی شوند که به این بیماری عفونت مغز می گویند. باکتری ها و ویروس ها بیشترین سهم را دارند. انگل ها، قارچ ها و سایر ارگانیسم ها هم میتوانند سیستم عصبی مرکزی را آلوده کنند، هرچند این اتفاق نادر است.

با توجه به محل عفونت مغز نام های مختلفی روی بیماری می گذارند.

مننژیت به عفونت شامه یا مننژ؛ غشای سه لایه احاطه کننده مغز و طناب نخاعی و مایعی که این غشا در آن قرار دارد (مایع مغزی نخاعی) اطلاق می شود.

انسفالیتیت، عفونت خود مغز است.

میلیتیس ، به عفونت طناب نخاعی گفته می شود.

آبسه انباشتی از مواد عفونی و ارگانیسم هاست و میتواند در هر جایی از سیستم عصبی مرکزی رخ دهد.

این عفونت های مغزی هم بسته به شدت و مدت درمان ممکن است اختلالات زبانی مختلفی را در بیمار ایجاد کند.

آسیب شناسی عصبی زبان پریشی

ایدز در کودکان وبزرگسالان(نشانگان ایمنی اکتسابی)

روش درمانMIT

روش های انجام تربیت شنوایی

معرفی متخصص مغز و اعصاب(نورولوژیست) در گرگان

اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

اختلال در سلامتی

اختلال در سلامتی

 

مقدمه

 

شیرین یکی از افراد همیشه مریض خانواده است. به دلیل ابتلا به دیابت کودکی خوبی نداشته است. رشد فیزیکی او دچار اختلال و از دوستان و همکلاسی هایش عقبتر بوده است. اما نسبت به موقعیت خود به عنوان فردی که سلامتی کامل ندارد پیشرفت خوبی داشته است.

وقتی مادرش فوت شد پانزده ساله بود. و از خواهر و برادر کوچکترش مواظبت می کرد. با وجود کمک هایی که به خانواده می کرد، برادر و خواهرش او را مسخره می کردند. پدرش عقیده داشت که او به خاطر بیماری هیچوقت نخواهد توانست ازدواج کند یا شغلی بگیرد.

در سن بیست سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل شد ولی هیچ نقشه ای برای آینده نداشت. عمه او پیشنهاد کرد که در برنامه های توانبخشی های حرفه ای شرکت کند. چون برای او مفید خواهد بود. بالاخره شیرین در برنامه شرکت کرد.

نتیجه برای او حیرت انگیز بود. مدتی طول کشید اما بالاخره شیرین اعتماد به نفس پیدا کرد. حالا او لباسهای خوب می پوشید. کارها را بهتر انجام می داد. و شغلی تمام وقت پیدا کرده بود. در حال حاظر دو سال است که بیرون از خانه کار می کند. شرکت محل کار جایزه ای هم به وی داده است.

 

تعاریف و مفاهیم

 

اختلالات سلامتی به وضعیت ها یا بیماری هایی اطلاق می شود که در عملکرد افراد اختلال به وجود می آورند. این بیماری ها باعث تغییراتی در زندگی افراد مبتلا و اطرافیان آنها می شوند. در اینجا این بیماریها به اختلالات سیستمیک ، اختلالات مربوط به استرس، اختلالاتی که زندگی را به خطر می اندازد. و دیگر وضعیتها تقسیم شده است.

بر خلاف مبتلایان به اختلالات فیزیکی، افرادی که اختلالات سلامتی دارند از نظر حرکتی در هیچ وضعیتی مشکل ندارند. ولی بعضی از فعالیتهای آنها محدود می شود. مثلا بچه ها یا افرادی که ناراحتی قلبی دارند فعالیتها و نوع ورزش و مقدار آن محدود می شود.

عواملی که در اختلالات سلامتی موثر اند عبارت اند از شدت وضعیت، سنی که اختلال ظاهر شده، حمایت خانواده و دوستان، کیفیت درمان، ماهیت وضعیت که آیا در همان حالت می ماند یا در طول زمان بدتر می شود. روند درمان این بیماری ها تقریبا مانند درمان اختلالات فیزیکی است. پزشک عمومی برای تشخیص دقیق تر و درمان فرد را به متخصصان معرفی می کند.

آمار نشان می دهد که مشکلات روانی و اجتماعی کودکانی که اختلالات سلامتی دارند بیشتر از بچه های معمولی است. در این کودکان مشکلات عاطفی دیده می شود. چون دوره های طولانی را در بیمارستان و دور از خانواده می گذرانند.

همین امر باعث می شود روابط اجتماعی کمتری با خواهر و برادرها، والدین و دوستان خود داشته باشند. محدودیتهای فیزیکی هم ممکن است عاملی در به وجود آمدن مشکلات عاطفی باشد. این محدودیت ها در بسیاری از اختلالات وجود دارد. و موجب می شود کودک نتواند همراه دوستان خود در فعالیتهای مختلف شرکت کند.

 

ماسکولار دیستروفی یا اختلال دستروفی عضلانی

 

تعاریف و مفاهیم

 

این واژه برای وضعیتهای گوناگونی به کار می رود. و در یک تعریف کلی این بیماری به گروهی از اختلالات ارثی دائمی گفته می شود که با ضعف پیشرونده و تلف شدن نیرو در ماهیچه های بدن مشخص می گردد. شدت این اختلال به سن فرد، میزان بار ارثی او، مکان فیزیکی، ماهیت و شرایط فرد و مقدار پیشرفت بیماری بستگی دارد.

این اختلال ماهیچه های شانه ها ، دستها و پاها را درگیر می کند. و شخص کم کم توانایی راه رفتن و استفاده از دست ها و بازوهای خود را از دست میدهد. ماهیچه های قلب هم ممکن است دچار این وضعیت شوند و قلب کم کم از کار بیفتد.

 

علل اختلال دیستروفی عضلانی

 

علت دقیق این اختلال هنوز مشخص نیست و فقط آن را به عنوان بیماری ارثی می شناسند. درحالی که حدود 50 درصد این اختلالات ارثی نیست و ممکن است مربوط به آنزیم هایی باشد که در متابولیسم ماهیچه اثر دارند. غیر طبیعی بودن سلول های قرمز خون نیز می تواند روی این اختلال تاثیر داشته باشد.

آمار نشان می دهد از هر هزار نفر 14 درصد این اختلال را دارند. یک سوم آنها بین سه و سیزده سال و از هر ده نفر هشت نفر مرد هستند.

 

اختلالات فیزیکی: فلج مغزی

 

اختلالات زبان

 

شناسایی اختلال پردازش حسی

 

با ما همراه باشید.

 

Instagram

Telegram

درمان لکنت زبان بزرگسال

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

دیابت

دیابت

 

دیابت روی نوع استفاده بدن از غذا تاثیر می گذارد. گلوکز یک نوع قند از کربوهیدراتها به صورت انرژی در بدن مصرف می شوند. مقداری از آن بلافاصله مصرف می شود. و مقداری نیز در جگر و ماهیچه برای بعد ذخیره می شود. اما جگر و ماهیچه ها نمی توانند بدون انسولین انرژی گلوکز را نگهداری کنند. در نتیجه گلوکز در خون ذخیره می شود. انسولین با بدن همکاری کرده و باعث می شود گلوکز به تمام سلول های بدن برسد.

قبل از اینکه انسولین کشف شود افزایش گلوکز در خون و ادرار باعث می شد که افراد دیابتی به حالت کما دچار شوند. نشانه های دیابت گرسنگی، تشنگی شدید و ادرار کردن مکرر است. دیابت شدید موجب امراضی در کلیه، قلب و عروق و نابینایی می شود. در کودکان و جوانان دیابت پیشرفت بیشتری دارد. کودکان در اثر گرسنگی و تشنگی غذای زیاد می خورند ولی چاق نمی شوند.

در بزرگسالان نیز دیابت بین سن 40 تا 50 سال و یا بعد از 70 سال اتفاق می افتد. و ممکن است ناراحتی هایی مانند بیماری قلبی و کلیه و مشکلات دیگر را به دنبال داشته باشد. چاقی در افراد بزرگسال دیابتی معمولی است ولی با رژیم مناسب می توان آن را کنترل کرد.

 

علل دیابت

 

اگرچه تحقیقات بسیاری روی مکانیزم های بیوشیمی بدن که مسئول دیابت هستند انجام شده. اما هنوز علل دقیقی برای این بیماری مشخص نشده است.

نوع دیابتی که در جوانان دیده می شود بیشتر از دیابت بزرگسالان جنبه ارثی دارد. عواملی چون چاقی، فشار خون، نوع رژیم غذایی در دیابت بزرگسالان موثر می باشد.

آمار نشان می دهد که 5% مردم آمریکا دیابت دارند. و از هر 100000 کودک دیابتی 10 نفر به انسولین نیاز دارند. بیشترین افراد دیابتی بین سنین 11 تا 14 سال می باشند. و زمان 18 سالگی از هر 300 تا 400 نفر، 1 نفر به انسولین نیاز دارد.

 

مداخلات درمانی

 

تمرکز درمان از نظر پزشکی استفاده از انسولین می باشد. در سالهای اخیر اقدامات جدیدی برای اندازه گیری سطح قند خون انجام شده است. همچنین موفقیت های اخیر در پیوند لوزالمعده باعث حذف این بیماری در بعضی افراد شده است.

در حال حاظر وسایلی به بازار آمده و این افراد با استفاده از آنها می توانند در خانه سطح قند خود را اندازه بگیرند. و بعد آنرا در سطح نرمال نگه دارند. استفاده از انسولین با وسایل جدید بسیار آسان است.

در حال حاظر افراد دیابتی می توانند بیماری و اثرات آن را شخصا کنترل کنند . و از این طریق در بسیاری از فعالیتهای فیزیکی و ورزشها شرکت کنند. رژیم های غذایی مناسب کمک بسیار بزرگی به افرادی است که می خواهند از فعالیت های ورزشی لذت ببرند.

دیابت جوانان در همه عمر ادامه دارد و اثر جدی و شدیدی روی رفتار فرد و حتی خانواده باقی می گذارد. جوان بودن همراه این بیماری و هزینه های درمان تمام خانواده را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

هیپوگلیسمی

 

هیپوگلیسمی یا کاهش غیرنرمال قند خون نوعی بیماری است که به دلیل استفاده زیاد انسولین، ورزش بیش از حد یا کمبود غذا به وجود می آید. و باعث کم حوصلگی، کم توجهی، پرخاشگری و سایر رفتارهای مشابه می شود. این رفتارها برای کارکنان مدرسه ایجاد مشکل می کند. مگر اینکه از این بیماری آگاه باشند. همچنین محدود کردن کودک از فعالیتهای فیزیکی اثر شدید روی رفتار او دارد.

به هر حال با تغذیه مناسب و همراه داشتن مواد غذایی گلوکز لازم به کودک می رسد. و در نتیجه می تواند در بسیاری از فعالیتها شرکت داشته باشد. کودکان از طریق ورزش و فعالیتهای فیزیکی، گلوکز و مواد غذایی را می سوزانند. و همین امر باعث می شود قند خون بالا نرود.

این کودکان باید قبل از فعالیتها از غذایی مناسب استفاده کنند. معلمان و سایر کارکنان مدرسه باید از علائم این اختلال مثل سرگیجه، عرق کردن زیاد، گرسنگی و تشنگی و رفتارهای نامناسب آگاهی داشته باشند.

با ظاهر شدن این علائم به کودک مواد غذایی دارای قند داده شود و اگر علائم بیشتر از 10 دقیقه ادامه پیدا کرد به والدین اطلاع دهند. در صورتی که علائمی چون استفراغف تنفس سخت، ادرار مکرر و عرق کردن بیش از حد در کودک مشاهده شد باید مایعات فراوان حاوی شکر مصرف نماید . و لازم است انسولین هم با نظسر پزشک استفاده کند. به هر حال در این مواقع حتما باید پزشک در جریان گذاشته شود.

 

اختلال خوردن غذا در خردسالان

سکته ساقه مغز(Brainstern Stroke)

تغذیه در اتیسم

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

اختلالات ماهیچه ای و استخوانی

 

ورم مفاصل یا آرتریت

 

تعاریف و مفاهیم

ورم مفاصل بیماری است که از طریق درد در اطراف مفاصل مشخص می شود. این بیماری در تمام سنین ممکن است بروز کند. و در کودکان بین 18 ماهگی تا 4 سالگی یا در هر زمان دیگر خود را نشان دهد. گاهی در کودکان بیماری با عفونت دستگاه تنفسی شروع و به تمام بدن سرایت می کند و باعث اختلالات ماهیچه ای و استخوانی می شود.

نشانه های آن در کودکان امکان دارد به جای درد در مفاصل و ورم ا.ل به صورت تب، حساسیت پوستی، چشم درد، ورم کبد یا غیر طبیعی بودن جریان خون ظاهر شود. پزشک باید قبل از اینکه بیماری به مفاصل برسد و توسعه پیدا کند آن را تشخیص داده و درمان را شروع کند. خوشبختانه در بیشتر بچه ها این بیماری کاملا بهبود می یابد.

علل ورم مفاصل

علت دقیق بیماری ورم مفاصل به طور کامل مشخص نشده است. عوامل اولیه ممکن است باکتریها و ویروسها باشند. و به دلایلی که هنوز معلوم نیست. این باکتریها یا ویروس ها در مفاصل تولید بیماری می کنند. روند آن خیلی پیچیده است. و واکنشهای بسیاری در آن دخالت دارند. ولی آنچه مشخص است تغییر مواد ضروری و مایع مفاصل می باشد. و در نتیجه مفاصل شکل خود را کم کم از دست می دهند. بعضی از این بیاریها ژنتیکی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

مداخلات درمانی ورم مفاصل

تشخیص و درمان بموقع در کنترل این بیماری بسیار موثر است. هدف اصلی درمان، علائم، جلوگیری از دفرمیتی های مفصلی از دست نرفتن نیرو و عملکرد ماهیچه ها می باشد. آسپرین هنوز داروی اساسی ضد التهاب است.

البته داروهای دیگری هم برای این منظور موجود می باشد. داروهای ضد التهاب امکان دارد ضررهایی مثل زخم معده، صدمات به کلیه وغیره داشته باشند. والدین، معلمان و درمانگران لازم است از این اثرات زیانبار آگاه باشند.

روش دیگری که کودکان و جوانان مبتلا می توانند در پیش گیرنده استفاده از ورزشهای مناسب برای حفظ یا به دست آوردن نیروی بیشتر ماهیچه ها و مفاصل توسعه حدود و حرکت و عملکرد آنها می باشد. در نوعی از این بیماری وضعیت التهاب در بعضی دوره ها کم یا زیاد می شود. به همین دلیل فعالت ها یا ورزشها باید زیرنظر متخصص یا مراقب انجام گیرد. زیرا میزان فعالیت و کم و زیاد بودن آن در هر دوره ممکن است اثرات نامطلوبی داشته باشد.

با آموزش های مناسب می توان کودکان را برای ورود به مراحل بعدی آماده نمود. به طوری که هنگام بزرگسالی وابستگی شدید نداشته باشند. و بتوانند به طور مستقل عمل کنند. در جوانی مشاوره روانی و مشاوره شغلی می تواند موثر واقع شود.

نکته ای که از نظر تحصیل این کودکان باید در نظر داشت مشکلات مفصلی آنهاست که باعث می شود نوشتن زیاد و دیگر فعالیت های فیزیکی برای آنها سخت باشد. این فعالیت ها باید با در نظر گرفتن وضعیت دانش آموز تنظیم شود.

مشاوره با والدین در رابطه با برنامه ریزی مناسب برای این کودکان موثر است. همچنین معلمان با زیر نظر داشتن اثرات داروها در دانش آموزی نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

 

قطع اندام

 

تعاریف و مفاهیم

دو نوع قطع اندام وجود دارد.

  • مادرزادی

  • قطع اندامی که در زول زندگی اتفاق می افتد یا اکتسابی

نوع مادرزادی از بدو تولد وجود دارد و ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. تکامل اندام های جنین در مراحل مختلف بارداری صورت می گیرد. و وقتی نوزاد بدون یک اندام به دنیا می آید باید یکی از مراحل زودتر ازوقت مناسب تمام شده و اندام ناکامل مانده باشد.

معمولا کودکانی که هنگام تولد دارای این نقص هستند راحت تر و بهتر از افرادی که بعدا دچار این مشکل می شوند آنرا قبول می کنند. و خود را تطبیق می دهند. و حاظرند از وسایل کمکی استفاده کنند.

قطع اندامی که مادرزادی نیست و بعدا اتفاق می افتد. ممکن است حاصل یک آسیب دیدگی یا یک جراحی باشد. معمولا تعداد کودکانی که به این نوع معلولیت دچار می شوند اندک هستند. فقط میتلایان به سرطان استخوان شدید ممکن است زیر جراحی بروند. و اندام مربوطه قطع شود. بیشتر قطع اندامهای غیر مادرزادی کودکان ناشی از تصادف یا آسیب دیدگی های شدید است.

علل قطع اندام

علل فقدان عضو مادرزادی هنوز مشخص نیست. در طول سالیان متمادی اثر بعضی از مواد تالیدومید، کونین، آمینوپروتئین و مایلران روی رشد جنینثابت شده است. تمام داروها ممکن است در دوران بارداری اثرات زیانباری روی جنین داشته باشند. و باعث بیماریها و معلولیتهایی در جنین شوند.

آمار نشان می دهد که ازهر100000 کودک 15 مورد با فقدان یک عضو به دنیا می آیند. در واقع نسبت نوع مادرزادی به اکتسابی 37 به 1 می باشد. این نسبت در زنها کمتر از مردها است. و 75 درصد قطع اندامهای سنین 5 تا 16 سالگی حاصل تصادفات و صدمات می باشد.

 

اختلالات زبان

لکنت زبان چیست؟

اختلالات فیزیکی: فلج مغزی

 

با ما همراه باشید.

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان