معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۳ مطلب در اسفند ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لکنت کاذب

لکنت داوطلبانه / لکنت کاذب :

 

لکنت کاذب می تواند شامل یک نوع ناروایی راحت مثلا تکرار آسان ” م م مثل این ” ، کشیده گویی مختصر ” ممثل این ” و دیگر تغییراتی که به کودک کمک می کند که لحظه لکنت را آسان تر و با تنس کمتر ادامه دهد می شود.

بسیاری از افراد دارای لکنت دریافته اند که وارد کردن لکنت آسان در گفتارشان به آنها برای کاهش یا به حداقل رساندن تنسی که ممکن است منجر به لکنت شدید تر و با تنس بیشتر شود کمک می کند.

وقتی لکنت کاذب به این صورت استفاده شود می تواند به عنوان ابزاری برای کمک به مراجع برای کاهش ترس او از لکنت در یک موقعیت خاص به کار رود.

 

کودکان می توانند تشخیص دهند

وقتی آنها روی هدفی که تحت کنترل خودشان است لکنت می کنند این عمل به آنها در کاهش ترس از لحظه لکنت کمک می کند. ما می توانیم از طرح ها و نقاشی ها برای افزایش درک کودکان برای اینکه چه موقع و چگونه از این راهکارها استفاده کنند کمک کنیم.

بازنمود های بینایی، منطق روش های لکنت ارادی را عینی تر جلوه می دهد.

گاهی اوقات وقتی لکنت ارادی برای مراجعان توضیح داده می شود آنها فکر می کنند که ما از سیاره دیگری آمده ایم!.

اگر ما می خواهیم آنها از این شیوه یا هر راهکاری که ترس آنها را از لکنت کاهش می دهد بهره ببرند بایستی مطمئن شویم که آنها منطق استفاده از این شیوه را متوجه شده اند.

تشریح کردن منطق استفاده از لکنت ارادی برای والدین نیز به منظور پذیرش تجربیات مثبتی که این شیوه می تواند برای کودکانشان در رابطه با اهداف مربوط به لکنت داشته باشد کمک کننده است.

 

توجه داشته باشیم در ابتدای لکنت ارادی بایستی در محیط درمانی ساکت و راحتی انجام شود. و وقتی که مراجعان برای اولین بار از لکنت کردن ارادی استفاده می کنند حمایت و تشویق کافی را دریافت نمایند.

 

 استفاده از لکنت کردن ارادی و تعدیل کردن تنس در گفتار برای کودکان آسان نیست.

برای دستیابی به این اهداف باید به کودک کمک کرد . در این راستا درمانگر باید نسبت به لکنت کردن حساسیت زدایی شود. و همراه با مراجع وارد موقعیت های روزمره و تمرینی گردد.

درمانگرانی که علاقه مند به کارگیری لکنت کاذب هستند . نسبت به درمانگرانی که این راهکار را به کار نمی برند دارای برتری قابل توجهی هستند. به علاوه افزایش اعتماد بین درمانگر و مراجع با این کار می تواند باعث بهبود نگرش کودک و کمک به او در جهت مدیریت کردن تنس شود.

 

جمع بندی

کودکان می توانند یاد بگیرند چگونه لکنتشان را تغییر داده و اصلاح کنند. ابطال ، رهایی ، آماده سازی و لکنت ارادی می تواند تنس و حساسیت همراه با لکنت را به حداقل رسانده . و باعث بهبود نگرش جهت برقراری ارتباط شود. همچنین باعث به حداقل رساندن روش های جبرانی و اجتنابی می شوند. و در جهت ارتقای روانی گفتار کمک می کنند.

اگرچه کودک با استفاده از روش های درمانی اصلاح لکنت روانیش افزایش می یابد. اما هنوز روانش به طور مستقیم مورد هدف قرار داده نشده است. و برای دستیابی به روانی بالاتر گفتار نیاز به استفاده از شیوه های دیگری است.

 

لینک های مرتبط با ” لکنت کاذب ” :

انواع روش های درمانی لکنت زبان

ابزار اصلاح لکنت : ابطال

ابزار اصلاح لکنت : رهایی

ابزار اصلاح لکنت : آماده سازی

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

ابزار اصلاح لکنت

سال های متمادی ، درمانگران و افراد دارای لکنت به روش های اصلاح لکنت ون رایپر متکی بودند.

 

ابزار های اصلاح لکنت

ابطال ( حذف ، کنسل کردن ، اصلاح بعد از وقفه )

رهایی ( خروج آسان ، اصلاح حین وقفه )

آماده سازی ( ورود آسان ، اصلاح قبل از وقفه )

 

این راهکارهای اصلاح لکنت برای کمک به کاهش تنس سا تقلای افراد دارای لکنت هنگام صحبت کردن ، طراحی شده اند. در واقع این روش ها نه تنها به افراد کمک می کنند . که راحت تر صحبت کنند. بلکه به آنها کمک می کنند تا مهارت مانیتورینگ و نظارت بر خود را بهبود بخشیده . و به توانایی خود در مدیریت لکنت پی ببرند.

و از همه مهمتر راهکارهایی هستند که به افراد دارای لکنت در زندگی کمک می کنند. تا بعد از اتمام درمان به صورت دراز مدت بتوانند با موقعیت های جدید روبرو شوند.

 

آماده سازی یا ورود آسان

سومین شیوه ون رایپر شامل مجموعه ای از شیوه های اصلاح لکنت است . که برای آماده یازی قبل از کلمه ای که ممکن است روی آن لکنت واقع شود استفاده می شود. به دلیل اینکه این نام برای مراجعان به خصوص کم سن و سال گیج کننده است می توان آن را ” ورود آسان ” نامید.

اهداف شیوه ورود آسان / آماده سازی

اهداف این روش عبارت اند از :

پیشگیری از تنس بدنی :

آماده سازی شامل پیشگیری از وقوع تنس در مکانیسم گفتار در زمانی که فرد احساس می کند دچار لکنت می شود.

حفظ احساس کنترل

آماده سازی به فرد در حفظ احساس کنترل در جلوگیری از وقوع لکنت کمک می کند. تا اینکه صبر کند لکنت آغاز شود ( رهایی ) . یا پایان یابد ( ابطال ) . در اصل ، آماده سازی شبیه شروع آسان است.

 

برخلاف شروع آسان که در ابتدای یک عبارت استفاده می شود. آماده سازی / ورود آسان در ابتدای یک کلمه وقتی که مراجع احساس می کند یا فکر می کند احتمال دارد لکنت اتفاق بیفتد، استفاده می شود.

هردو شیوه در ظاهر ویژگی های مشابه دارند. در واقع تفاوت آنها در چگونگی احساس کردن و زمان استفاده کردن از آنها است. وقتی که فردی از آماده سازی برای تغییر لکنت استفاده می کند. تنس را قبل از اینکه فکر کند ممکن است لکنت اتفاق بیفتد کاهش می دهد. بنابراین در اینجا احساسی که وجود دارد حفظ حس کنترل در زمان شکل گیری تنس است . اما وقتی او از شروع آسان استفاده می کند . به عبارت دیگر برای افزایش روانی از طریق کنترل شکل گیری تنس در اولین مکان تلاش می کند.

نکته اساسی این است که مراجعان بفهمند شیوه ها را چه زمانی و چگونه به کار گیرند. یکی از نوجوانان به این شیوه حمله بازدارنده می گفت. زیرا این شیوه فرصتی برای به دست آوردن کنترل روی لحظه لکنت قبل از اینکه لکنت از کنترل خارج شود می باشد.

 

فرایند اجرای شیوه ورود آسان / آماده سازی :

دو گام در استفاده از آماده سازی وجود دارد.

  • کودک بدون استفاده از هرچ کدام از شیوه های تغییر لکنت شروع به صحبت کردن می کند. تا اینکه او فکر یا احساس کند که در حال ورود به کلمه ای است که ممکن است در آن لکنت را تجربه نماید.
  • وقتی او احساس کرد که وقوع یک لکنت نزدیک است به جای اینکه با سفت کردن عضلاتش کلمه را بگوید آن کلمه را با تنس بدنی کاهش یافته آغاز می کند . او می تواند کلمه را به صورت آهسته و روان تولید کند. یا می تواند از یک لکنت آسانتر استفاده نماید.

این شیوه به او برای پیشگیری از وقوع تنس و افزایش روانی قبل از اینکه لحظه لکنت به طور قطعی اتفاق بیفتد کمک می کند. آماده سازی در واقع یک راهکار پیشرفته تر مدیریت کردن است . البته این روش برای هر کسی مفید نیست .

این راهکار بیشتر برای افرادی مفید است که می توانند وقوع لحظات لکنت را پیش بینی کنند. و واقعا می توانند گفتارشان را قبل از وقوع لکنت مدیریت کنند. تا اینکه ادامه دهند. و امیدوار باشند که دیگر لکنت اتفاق نخواهد افتاد.

در صورتی که کودک روی محل و چگونگی وقوع لکنت کنترل داشته باشد احتمال اینکه از یک لحظه لکنت پیش بینی شده اجتناب کند کمتر است. همچنین استفاده موفقیت امیز از آماده سازی به کودک اجازه می دهد که با گفتاری با تنش و تقلا کمتر ادامه بدهد.

در نهایت آماده سازی می تواند همراه با دیگر شیوه های لکنت ( رهایی و ابطال ) استفاده شود تا به این صورت سه فرصت برای تغییر تنس موجود در عضلات گفتاریش در اختیار کودک قرار گیرد. که شامل قبل ، حین و بعد از تجربه لکنت می شود.

یادگیری شیوه های تغییر لکنت نیاز به تمرین دارد. اما می تواند به کودک برای دستیابی به حس کنترل روی گفتار و بهبود توانایی اش در برقراری ارتباط آسان تر حتی هنگامی که لکنت می کند کمک نماید.

لینک های مرتبط با ” ابزار اصلاح لکنت : آماده سازی “

انواع روش های درمانی لکنت زبان

ابزار اصلاح لکنت : ابطال

ابزار اصلاح لکنت : رهایی

اصلاح لکنت

با ما همراه باشید :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

تغییر لکنت

تغییر لکنت

زمانی که کودکان لکنت می کنند می توانند به شیوه های متفاوتی این کار را انجام دهند. آنها می توانند میزان زیادی تنش فیزیکی را نشان دهند. یا می توانند با تنش کمتری لکنت کنند. هرچه تنش بیشتری در حین لکنت نشان می دهند وقفه های بیشتری را در ارتباط تجربه می کنند.

لکنت ” آسان تر ” ارتباط را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین علاوه بر اینکه درمانگران به کودکان کمک می کنند که یاد بگیرند راحت تر صحبت کنند. می توانند به آنها کمک کنند تا با راحت تر لکنت کردن ارتباطشان را بهبود بخشند.

تغییر تنش فیزیکی می تواند دشوار باشد.

حتی اگر کودکان از اینکه در حین لکنت به صورت فیزیکی تنش دارند آگاه باشند ، به خصوص  در حین کشیده گویی یا قفل ها . ممکن است متوجه نشوند که چگونه تنش بوجود می آید. مثلا کدامیک از عضلات درگیر هستند. و چگونه آنها می توانند تنش را حین صحبت کردن کاهش دهند.

والدین و درمانگران ممکن است به آنها گفته باشند که عضلاتشان را ” آرام ” سازند. اما ممکن است کودکان علیرغم فهم این موضوع در عمل نتوانند این کار را انجام دهند.

بعضی از کودکان عضلات فک را منقبض می کنند. در حالیکه سایرین عضلات حنجره را منقبض می کنند. و عده ای عضلات تنفسی شان را منقبض می کنند. آنها ممکن است سایر رفتارهایی نظیر حرکات چشم ، جمع کردن لب ها و سایر حرکات تنش فیزیکی را بروز دهند.

مسلما هرچه بفهمند که چگونه این عضلات را منقبض می کنند. بیشتر قادر به تغییر تنش خواهند بود.

 

یک راه برای یادگیری اینکه چگونه لکنت می کنند ” شناسایی ” لحظه لکنت و توضیح آنچه با دهان ، گلو یا مکانیزم تنفسی وقتی لکنت می کنند ، انجام می دهند است.

برای کمک به آنها برای انجام این کار، کودکان می توانند خودشان را در حین لکنت کردن با استفاده از آینه یا ضبط ویدیویی ببینید. یا می توانند لکنتشان را با استفاده از ” لکنت کاذب ” تقلید کنند.

بعد از یادگیری در مورد ” ماشین گفتار ” ، کودکان می توانند بحث کنند که چگونه بخش های ماشین گفتار در حین گفتار روان با یکدیگر کار می کنند. و چگونه در حین گفتار دارای لکنت در تقابل با یکدیگر منقبض می شوند.

 

اصلاح لحظه های لکنت

 

” من باید به او کمک کنم که لکنتش را تغییر دهد. چه طور این کار را انجام دهم ؟ “

 

وقتی کودکان لکنت می کنند معمولا در عضلات مورد استفاده برای تولید گفتار ( شامل عضلات تنفس ، آوااسزی و تولید ) تنس بدنی احساس می کنند. هرچه قدر بیشتر برای گفتار تقلا می کنند این تنس بیشتر می شود. وقتی لکنت شروع می شود ، کودکان ممکن است متوجه شوند. که رهایی از لکنتی که در آن هستند سخت و سخت تر می شود. و احتمال اینکه بیشتر اتفاق بیفتد افزایش می یابد.

هنگامی که کودکان مدیریت این تنس فیزیکی را می آموزند می توانند شروع به تجربه یک کاهش کلی در میزان سفتی احساس شده رد مکانیزم تولید گفتار کنند. و در نتیجه به کاهش میزان لکنت کمک خواهد کرد.

از دیرباز ابزارهای کاهش تنس بدنی در طول لکنت راهکارهای “اصلاح لکنت” نامیده می شدند. در مقابل راهکارهای اصلاح لکنت ، راهکارهایی هستند که “اصلاح گفتار” نامیده می شوند. که به صورت مستقیم برای بهبود روانی گفتار مورد استفاده قرار می گیرند.

در درمان جامع از ترکیب روشهای اصلاح گفتار و اصلاح لکنت برای کمک به بهبودی لکنت کودکان در برقراری ارتباط استفاده می شود.

آموزش دادن راهکارهایی برای تغییر لکنت به کودکان مانند ایجاد یک تور ایمنی برای کمک به آنها در مواردی است که راهکارهای روانی آنها شکست می خورد. یا آنها خود را در موقعیتی می یابند که استفاده از راهکارهای روانی سخت تر است. یا اینکه با لکنتشان راحت هستند. و از راهکارهای روانتر صحبت کردن استفاده نمی کنند.

 

لینک های مرتبط با ” تغییر لکنت ” :

کارآگاه گفتار شویم !

ماندن در لحظه لکنت

کاهش آسیب لکنت

درمان لکنت زبان بزرگسال

با ما در ارتباط باشید در :

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان