معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و مراکز آموزشی و درمانی در استان گلستان-گرگان

گفتاردرمانی گرگان ویزیت درمنزل و مطب ۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

معرفی پزشکان و متخصصین توانبخشی و روانشناسی در استان گلستان

کلینیک یاشا
۰۱۷۳۲۳۲۶۶۷۱
۰۱۷۳۲۳۲۳۹۰۷
۰۹۳۵۸۴۷۱۸۴۴

طبقه بندی موضوعی

۸ مطلب در مهر ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

مراحل برنامه کمپرداون

 

برنامه کمپرداون از 4 مرحله تشکیل شده است. که شامل جلسات آموزشی، ایجاد گفتاربدون لکنتدر محل درمان، جلسات برطرف کردن مشکلات، و تثبیت است. این برنامه را می توان در قالبهای مختلف از قبیل جلسات هفتگی و فشرده، انفرادی و گروهی، رودررو یا از راه دور اجرا نمود.

 

جلسات آموزشی ( مرحله اول)

 

در این مرحله مراجعان می آموزند که چگونه :

  • با NAT 7-9 به طور خودانگیخته حداقل 20 دقیقه کشیده صحبت نمایند.
  • به وسیله مقیاس 9 نمره ای شدت لکنت خود را ارزیابی کنند.
  • برای شروع خودارزیابی طبیعی بودن گفتار خود از مقیاس 9 نمره ای استفاده نمایند.

 

استیج اول از جلسات آموزشی: آموزش مقیاس درجه بندی شدت 9 نمره ای

 

اهداف مرحله:

  • استفاده پایا از مقیاس در مقیاس یک نمره (+/ -) کمتر یا بیشتر از درمانگر
  • ثبت نمرات شدت خارج از کلینیک قبل از درمان.

 

مقیاس SR 9 درجه ای توسط درمانگران و مراجعان در درون و خارج از کلینیک به جای مقادیر فراوانی لکنت به کار می رود. در این مقیاس 1= عدم لکنت، 2= لکنت بسیار خفیف، و 9= لکنت بسیار شدید است. مراجعان آموزش داده می شوند تا از این مقیاس از همان اولین ملاقات کلینیکی استفاده کنند.

از همان چند ملاقات اولیه بین مراجعین و درمانگر توافق ایجاد می شود. درجه بندیها از نمونه های گفتاری کوتاه در درون کلینیک و خارج از آن با هم مقایسه شده. و هر هفته در مورد آنها صحبت می شود. تا به یک توافق منطقی برسند. توافق منطقی زمانی به دست می آید که مقدارهای SR حاصل شده توسط مراجع و درمانگر ماکسیمم 1 درجه تفاوت داشته باشند. در این مرحله مراجعان به تمرین رسم نمودار مقادیر خاص و بعضی اوقات بدترین مقادیر SR روزانه مشغول می شوند.

پس از رسیدن به توافقی منطقی، از مراجعان خواسته می شود تا 5 وضعیت که بیانگر زندگی روزانه شان است را انتخاب کنند. که حداقل یکی از آنها موقعیت دشواری به نظر برسند.

موقعیتها می توانند شامل کارهایی مثل صحبت با اعضای خانواده، صحبت در محیط کار، صرف یک نوشیدنی با دوستان، سفارش دادن غذا، صحبت کردن کلاسی در دانشگاه یا صحبت کردن با رئیس در محل کار باشند. سپس مراجعان به ثبت مقیاس SR قبل از درمان در آن موقعیت می پردازند. تا با مقایر بعدی SR مقایسه شوند.

 

روش اجرا (گام به گام)

  • درمانگر برای استفاده از مقیاس را توضیح می دهد.
  • درمانگر مقیاس 9 نمره ای درجه بندی شدت را نمایش و توضیح می دهد.
  • درمانگر مکالمات کوتاه بین خود و مراجع را ضبط می کند.
  • مراجع درجه شدت را مطابق نمونه بالا تعیین می کند.
  • درمانگر و مراجع امتیازات را مقایسه می کنند. سپس راجع به امتیازدهی بحث می کنند.
  • مراجع 5 موقعیت گفتاری را به عنوان زندگی روزمره تعیین می کنند.
  • مراجع به موقعیتها برای حل مشکل بعدی و مقایسه پس از درمان امتیاز می دهد.
  • درمانگر و مراجع به صداهای ضبط شده در موقعیتهای خارج از کلینیک گوش کرده و امتیاز می دهند.
  • درمانگر درجه بندیهای روزانه مراجع از شدت خارج از کلینیک را ثبت کرده و در مورد آنها صحبت می کند.

 

تکالیف پیشنهادی برای خانه

 

مراجع چندین مکالمه 1 تا 2 دقیقه ای خارج از کلینیک به طوری که هیچ الگویی استفاده نشود ضبط کند. سپس امتیازات شدت آن را تعیین می کند. این مکالمات ضبط شده و امتیازها در ملاقات بعدی مورد بحث قرار خواهند گرفت.

مراجع امتیازات شدت روزانه را تا ملاقات بعدی ثبت کند.

مراجع هر روز امتیازات شدت را در 5 موقعیت گفتاری روزانه تا جلسه بعدی ثبت کند.

 

لینک های مرتبط با ” مرحله اول کمپرداون “:

الزامات برنامه کمپرداون (درمان لکنت زبان)

درمان لکنت زبان با برنامه کمپرداون

درمان لکنت زبان بزرگسال

با ما در ارتباط باشید در:

Telegram

Instagram

کلیات برنامه کمپرداون

انواع روش های درمانی لکنت زبان

لکنت زبان چیست؟

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

الزامات عملی برنامه کمپرداون

 

آزمایشات اولیه ارزیابی برنامه کمپرداون در چهارچوب یک گروه به سه درمانگر و برخی زیرساختهای اختصاصی نیاز داشت. لیکن این امر امکان پذیر است. تا تنها یک درمانگر هنگامی که مراجعان با این روند آشنا هستند بازخوردهایی ارائه دهد. در این ساختار مراجعان بخش عمده مسئولیت را جهت اجرای درمان به همان شیوه در آزمایش درمان تلفنی به عهده می گیرند. هنگام اجرای برنامه فوق در چهارچوب یک گروه، شرط دیگر اتاقی به اندازه کافی بزرگ و جادار برای تعدادی از درمانگران و مراجعان است.

شرایط تجهیزات و وسایل برنامه کمپرداون

در این برنامه صرف نظر از طرح خدمات دهی، شرایط تجهیزات حداقل می باشد. و شامل موارد زیر است.:

  • یک نسخه از نمونه گفتار کشیده ضبط شده و ابزار نمایش آن
  • رونوشت مربوط
  • برخی انواع دستگاه های ضبط گفتار
  • ابزارهایی جهت اثبات پیشرفت در طول برنامه برای مراجعان

نمونه ضبط شده می تواند یک نسخه صوتی تصویری یا فقط صوتی از نمونه باشد. و می توان آن را بر روی کامپیوتر، صفحه نمایش تلویزیون، دستگاه ضبط صوت یا هر رسانه دیجیتالی جدید دیگر در کلینیک نمایش داد. که به تجهیزات در دسترس درمانگر و مراجع بستگی دارد.

مزیت نسخه کامپیوتری

مزیت این نسخه قابلیت دسترسی آنی و موثق، بدون نیاز به برگرداندن نوار است. مراجعان اغلب نمونه را از فرمت صوتی تصویری یا صوتی به یک وسیله ضبط و پخش دیگر مثلا ضبط صوت قابل حمل یا تلفن همراه برای اجرا کردن و گوش دادن به آن در خارج از کلینیک تبدیل می کنند.

متن نمونه نیز که با فونت درشت نوشته شده است. برای افرادی با بینایی محدود و ناکافی و برخی مراجعان که متن را با سرعت به حافظه نمی سپارند مفید است. همچنین مراجعان به برخی از انواع دستگاه های ضبط صوت برای خود ارزیابی نیاز دارند. آنها به این دستگاه برای ضبط موقعیتها و تمرین در خارج از کلینیک در صورت امکان نیز نیازمندند.

ممکن است لازم باشد درمانگر متناسب با شرایط یک دستگاه ضبط صوت کوچک قابل حمل را در اختیار مراجع قرار بدهد. نوع ثبت از طریق قلم و کاغذ معمولا جهت ثبت پیشرفت در تمامی مراحل برنامه درمانی کفایت می کند.

یک جدول یا نمودار شخصی معمولا برای ثبت مقادیر SR و NAT هنگام تحریک گفتار بدون لکنت بهترین نتیجه را برای مراجعان به دنبال خواهد داشت. از این طریق آنها به آسانی می توانند به مقادیر مربوط به دوره های قبلی در زمان طراحی راهبردهای حل مشکلات نگاهی بیندازند.

لازم است تا مراجعان مقادیر روزانه SR و NAT را جهت موقعیتهای خاص در هرهفته ثبت نمایند. معمولا یک دفتر یادداشت روزانه بهترین مورد برای این منظور است. به هیچ ابزار دیگری برای اجرای این برنامه نیاز نیست. به علت آنکه مقادیر فراوانی لکنت و آموزش برنامه ریزی شده با استفاده از درجه بندیهای هدف در طول برنامه نادیده گرفته می شوند. به هیچ دستگاه درجه بندی نیاز نیست.

چارچوب برنامه کمپرداون به گونه ای طراحی شده تا با آموزش رسمی محدود توسط درمانگران قابل اجرا باشد.

به عنوان مثال آموزش گفتار کشیده از نمونه ضبط شده . بدان معناست که لازم نیست درمانگر در استفاده از گفتار کشیده تبحر داشته باشد. فقط بایستی در ارائه بازخورد در مورد اینکه گفتار مراجع تا چه حد به نمونه نزدیک است مهارت داشته باشد.

همچنین بررسیها حاکی از آن بوده. که پایایی قابل قبول همواره از طریق گروه های ناظر بوسیله مقادیر SR حتی بدون هیچ گونه آموزش یا با آشنایی مختصری از مقیاسها به دست آمده است.

در پایان الزامات کپمپرداون

اینگهام و همکاران (1985) ، اینگهام، گو و کاتسلو (1985) و اینگهام و همکاران در(1989) همگی گزارش داده اند که مقیاس مقیاس طبیعی بودن گفتار ارائه شده توسط مارتین، هارولدسون و ترین(1984) می تواند به طور پایایی توسط درمانگران و مراجعان بدون هیچ آموزشی به کار رود.

از این رو به نظر می رسد درمانگران به آموزش اندکی جهت برخورداری از توانایی در اجرای این برنامه ارزیابی کمپرداون نیاز داشته باشد. این واقعیت که دانشجویان آسیب شناسی گفتار و زبان در بررسی کوکومازو در 2009 با موفقیت به اجرای این برنامه پرداختند مبین آن است که به آموزش اندکی لازم می باشد.

افراد از حیث زمان لازم جهت رسیدن به مرحله تثبیت برنامه متفاوت هستند. با این وجود مقدار میانگین تقریبا 20 ساعت است. زمانی که برنامه بر مبنای انفرادی انجام شود. زمان صرف شده توسط درمانگر به مقدار متوسط تقریبی 14 تا 15 ساعت برای هر مراجع کاهش می یابد. علت این امر آن است که بخش عمده تمرینات به جای این که در کلینیک انجام شود. می تواند توسط مراجع در منزل تکمیل گردد.

 

لینکهای مرتبط با الزامات کمپرداون :

درمان لکنت زبان با برنامه کمپرداون

روش و فن بیان برای افراد موفق

مراقبت فردی در درمانگران

با ما در ارتباط باشید:

Telegram

Instagram

کلیات برنامه کمپرداون

انواع روش های درمانی لکنت زبان

درمان کودکان دارای لکنت:برنامه افزایش طول گفته

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

کلیات برنامه کمپرداون

 

برنامه کمپرداون (CP) در حومه شهر سیدنی همان جایی که شکل گرفت نامگذاری شد. این برنامه یک شیوه درمانی بازسازی گفتار برای بزرگسالان دارای لکنت است.

هر شیوه درمانی که مستلزم یادگیری یک الگوی جدید گفتاری مغایر با لکنت باشد از شیوه های بازسازی گفتار استفاده می کند. به عنوان مثال به کشیده گویی، گفتار نرم و نیز گفتار آهنگین می توان اشاره کرد.

تکنیک درمانی مورد استفاده برای کنترل لکنت در برنامه درمانی کمپرداون کشیده گویی می باشد. خاستگاه و اصل این روش با درمان کشیده گویی مرتبط است. که گلدیاموند پیشگام آن بود. و توسط وبستر و لوپکر، کرلی و پرکینز، ریان، اینگهام، آندروز در برنامه های درمانی متعدد توسعه یافت.

در یرنامه اینگهام و آندروز مشخصه های کشیدگی گویی، تماسهای ملایم، شروع آسان و آواسازیهای ممتد با استفاده از ترکیبی از دستورالعملهای بالینی و نمونه های الگو آموزش داده می شدند. با این وجود کشیده گویی در برنامه کمپرداون بدون توجه به آموزش دقیق در رابطه با مشخصه هایش آموزش داده می شوند.

در این برنامه مراجعین می آموزند تا از نمونه ی استاندارد صوتی یا تصویری فردی که از سبک آرام و اغراق آمیز یک الگوی گفتاری استفاده می کند تقلید نمایند.

در این برنامه هیچگونه آموزش برنامه ریزی شده ای در خصوص ایجاد گفتار بدون لکنت در کلینیک وجود ندارد.

در عوض مراجعین با استفاده از کشیده گویی اغراق آمیز توانایی کنترل لکنتشان را تمرین می کنند. پس ازآن بر اساس انتخاب فردی خودشان از مشخصه های  این الگو برای کنترل لکنت استفاده می کنند. و سعی می کنند به تدریج به گفتار طبیعی تری دست یابند.

در این برنامه از مقیاس درجه بندی شدت لکنت یا SR 9 درجه ای توسط مراجع و درمانگر استفاده شده است. که جایگزین مقیاسهای قدیمی و سنتی تر فراوانی لکنت در روند درمان می شود.

از همان جلسات ابتدایی به مراجعین آموزش داده می شود. تا شدت لکنت و طبیعی بودن گفتار را خودشان ارزیابی کنند. این مهارتها در مرحله حل مشکلات به کار برده می شوند. و به مراجعین کمک می کنند تا کنترل لکنتشان را از محیط کلینیک به موقعیتهای گفتاری روزمره تعمیم دهند.

در واقع مرحله حل مشکل جایگزین تکالیف رسمی مرحله انتقال، می گردد.

هدف این برنامه برطرف کردن یا کاهش چشمگیر لکنت در موقعیتهای گفتاری روزمره است. اگرچه در ابتدا برنامه با افراد بزرگسال انجام شد اما اخیرا در مورد تعدادی از نوجوانان هم به کار رفته است.

این برنامه در ابتدا با استفاده از ترکیبی از جلسات درمانی هفتگی انفرادی و یک روز تمرین فشرده گروهی اجرا شده است. با این وجود تجربیات بعدی نشان دادند که زمانی برنامه نتیجه بخش و اثرگذار بوده که به طور کامل در جلسات هفتگی یا دو هفته یک بار به همراه استفاده از الگوی خدمات دهی درمان تلفنی ارائه گردد.

 

مراحل برنامه کمپرداون

 

برنامه از چهار مرحله تشکیل شده است.

 

مرحله اول: آموزش اجزای تشکیل دهنده درمان

در مرحله اول جلسات آموزش، مراجعین نحوه تولید گفتار کشیده اغراق آمیز جهت کنترل لکنتشان، به کارگیری مقیاس های درجه بندی شدت لکنت یا SR و نیز طبیعی بودن گفتار یا NAT 9 درجه ای را فرا می گیرند.

مرحله دوم: ایجاد گفتار طبیعی بدون لکنت در محیط درمان

در مرحله دوم هدف ایجاد گفتار بدون لکنت در کلینیک می باشد.که در این مرحله مراجعین کشیده گویی را تمرین می کنند. و یاد می گیرند تا با تغییر دادن مشخصه های  تولید گفتار، بتوانند گفتار بدون لکنت و با ثباتی در کلینیک داشته باشند) مقدار 3 یا کمتر در مقیاس NAT 9 درجه ای(.

مرحله سوم: انتقال گفتار بدون لکنت در موقعیتهای روزمره

مرحله سوم به جلسات حل مشکل مربوط می شود. که مراجعین با به کار بردن راهبردهایی به انتقال گفتار بدون لکنتشان در موقعیتهای گفتاری روزمره می پردازند.

مرحله چهارم: تثبیت

در مرحله چهارم تثبیت انجام می شود. که مراجعین جهت حفظ پیشرفتهای درمانی مسئولیت درمان را متقبل می شوند.

 

لینکهای مرتبط:

درمان لکنت زبان با برنامه کمپرداون

انواع روش های درمانی لکنت زبان

لکنت پیشرفته

شتابان گویی

با ما همراه باشید در:

Telegram

Instagram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

شناسایی مشکلاتی که کودکان مبتلا به فلج مغزی با آن مواجه هستند.

 

ضعف شدید قدرت بینایی

اگر کودکان فلج مغزی تا سه ماهگی نتواند حرکت نور را دنبال کند. و یا دست خود را برای گرفتن اشیا دراز کند او را برای ارزیابی نزد پزشک ببرید. ضعف شدید بینایی موجب کاهش رشد حرکتی و یادگیری کودک می شود. کودک را تشویق کنید از آن مقدار بینایی که دارد استفاده کند.

 

پیشنهادات آموزشی:

 

روحیه دادن به کودکان فلج مغزی

از آنجا که کودک نمی تواند شما را ببیند ممکن است از آمدن شما وحشت زده و هراسان شود. برای جلوگیری از این امر در ابتدا می توان با لمس کردن و صحبت کردن به او دلگرمی داد.

حرکت

اجازه دهید کودک حرکت را حس کند. او را در وضعیت مناسبی قرار دهید و همچنین برای افزایش اطمینان او را به طرفین نوسان داده ویا خم نمایید. این حرکت را ابتدا با حرکات آهسته انجام دهید.

کودک را تشویق کنید برای کشف محیط به اطراف غلط بزند. و هنگام نشستن تمامی اطراف را لمس کند.

کودک را در وضعیت نشسته هل دهید. و تشویق کنید تا خودش را نگه دارد. این مهارت در شرایطی که بینایی ضعیف باشد دیرتر حاصل می گردد.

استفاده از دستها

دستها و بازوهای کودک را هدایت کنید. او را تشویق کنید با لمس کردن صورت مادر و بدن خودش را شناسایی کند.اسباب بازی را به پشت دست او بزنید. منتظر شوید آن را پیدا کند و بگیرد.

راحت تر کردن دیدن اشیا

اشیا را به کودک نزدیک کنید. و یا کودک را به اشیا نزدیک کنید.

اسباب بازی بزرگتری را برای کودک انتخاب کنید.

اسباب بازیهای براق و درخشان برای کودک انتخاب کنید.

اطمینان حاصل کنید حرکت اسباب بازیها آهسته بوده و کودک می تواند حرکت آنها را دنبال کند.

مشکلات شنوایی کودکان فلج مغزی

به کودک برای درک بهتر گفتارتان کمک کنید.

برای آنکه توجه کودک را به خودتان معطوف کنید صورتش را لمس کنید.

طوری جلوی کودک قرار بگیرید که صورتتان در مقابل نور باشد.

بدون اینکه فریاد بزنید بلند و واضح صحبت کنید.

کودک را در وضعیتی قرار دهید تا برای شنیدن تمرکز داشته باشد.

 

کودکانی که دچار مشکل شدید هستند

 

تغییر شکل اندام ها در بسیاری از موارد در کودکانی بوجود می آید که عارضه تمامی بدن را مبتلا کرده است. این کودکان حرکات بسیار محدودی دارند. و همچنین آنها مشکلات دیگری در زمینه بینایی و یادگیری نیز دارا می باشند. الگوی شایع تغییر شکل که در این کودکان دیده می شود مطابق الگوی شکل زیر می باشد. این تغییر شکل با این ویژگیها تعریف می شود.

کودک سرش را تنها به یک طرف می چرخاند. اگر سر کودک به سمت راست بچرخد زانوهایش به سمت راست حرکت می کند. به دلیل چرخشی که در ناحیه لگن رخ می دهد یک زانو جلوتر از دیگری قرار می گیرد.

نشستن کودکان فلج مغزی

اگر تعادل کودک در نشستن بر روی صندلی ضعیف باشد. و کودک روی صندلی ثبات نداشته باشد از قالب نگه دارنده زانو که وضعیت لگن و زانوها را اصلاح می کند استفاده کنید. با استفاده از این وسیله کمکی ممکن است کنترل بیشتری بر سر و دستها داشته باشد.

برای ساختن قالب زانو لایه های مقوایی مقاوم را خوب به یکدیگر بچسبانید. و با پارچه یا فوم آن را پر کنید. تنها زمانی از این وضعیت دهی استفاده کنید که بتوانید وضعیت درست را بدون اعمال هرگونه فشار اضافی انجام دهید. به طوری که کودک احساس راحتی کند.

کودک برای نگهداری بدن و اسباب بازیهای خود نیازمند وسیله ای به شکل سینی است. ممکن است به نوارهایی نیز نیاز داشته باشد. در پشت صندلی برای عبور این نوارها سوراخ هایی ایجاد کنید.

خوابیده به پهلو

برای بعضی از کودکان وضعیت خوابیدن به پهلو راحت تر است. اگر کودکی نمی تواند به پهلو بماند او را با یک تخته پشتی برای خوابیدن به پهلو حمایت کنید. اگر پاهایش به شدت به هم فشار می آورند از یک بالشتک چوبی یا مقوایی برای جداکردن پاها از یکدیگر و پیشگیری از فشار وارد شدن به پای زیری استفاده کنید.

خانواده را تشویق کنید تا آنجا که ممکن است او را به هردو طرف بخوابانند. نه فقط آن سمتی که سرش می چرخد.

بهترین روش برای پیشگیری از دفورمیتی و یا به تاخیر انداختن پیشرفت آن قرار دادن کودک در وضعیتهای مختلف مناسب در طول است.

 

لینکهای مرتبط:

تحریک تکاملی کودک

مداخلات درمانی اختلال بینایی

اختلالات بینایی

با ما در ارتباط باشید در:

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

رابطه خواهر و برادر با کودک معلول

 

مقدمه

 

به تدریج متوجه این مساله شدم که به شدت مجذوب برادرم شده ام. چرا صحبت نمی کرد؟. او که کلمات را نمی شناخت چطور فکر می کرد؟. به عنوان یک خواهر می دانستم بدون احساس رنج جدی و با عواطف طبیعی شیفته او شوم. می توانستم او را برای خرید بیرون ببرم. بدون اینکه خجالتی بکشم یا رنجی را تحمل کنم.

او همه این کارها را بسیار دوست داشت. اگر تصادفا شی را به زمین می انداخت خواهرم خیلی عصبانی و پریشان می شد. درحالی که برادرم نزدیک بود گریه کند. با رفتن به کنار دریا واکنشهای مردم مشخص می شد.

من ترس، دلرحمی و طردکردن آنها را می فهمیدم. عده ای هم اصلا متوجه یک مساله غیر عادی نمی شدند. زیرا برادرم از نظر فیزیکی بسیار زیبا بود. اما وقتی که دستها یا پاهایشانرا تکان می داد مردم متوجه می شدند. خودم را کسی می دانستم که شانس مخصوصی داشتم. من غیرمستقیم از برادرم بسیار چیزها آموختم. و حالا از بودن با مردی مثل او لذت می برم. هیچ کس مثل برادرم برایم عزیز نیست.

 

اعضای خانواده از جمله خواهران و برادران به طرق مختلفی نسبت به عضو ناتوان واکنش نشان می دهند. مطالب مطالعات اخیر رسانه های عمومی در مورد والدین کودکان استثنایی نمونه هایی از واکنش خواهرها و برادرها را نشان می دهد.مثل “من نمی توانم برای همیشه مراقب او باشم” در خواهرها و برادرها، برنامه ریزی و بچه ناتوان در سال 1987 ویا “وقتی که بزرگ بشوم دیگر به اینجا بر نمی گردم” در جوانان و خانواده چاپ 1988.

واکنشهایی که اعضای خانواده نسبت به خواهر یا برادر معلول نشان می دهند بستگی به متغییرهای گوناگون دارد.

فاربر در 1962 چندین عامل را که انتظار می رود روی انطباق اعضای خانواده یا خواهر و برادر کودک معلول ذهنی اثر داشته باشد مشخص کرد.عوامل شامل کیفیت روابط شخصی والدین، جنسیت کودک، طبقه اجتماعی خانواده و روابط متقابل اعضا می باشد.

گروسمن در 1972 این نکته را اذعان داشت. که خانواده هایی که دارای توان مالی کافی هستند می توانند کودکان عادی خود را از مشکلات مربوط به مواظبت و نگه داری خواهر یا برادر معلول ذهنی خویش دور نگه دارند. و بلعکش خانواده هایی که از نظر مالی در سطح پایین قرار دارند غالبا مراقبت از کودک معلول ذهنی را برعهده دختر جوان خانواده می گذارند.

هنگامی که خواهران یا برادران می فهمند که دارای یک خواهر یا برادر معلول هستند اغلب دچار نگرانی های مختلفی می شوند. سوالاتی مثل چرا این اتفاق افتاد؟. آیا بیماری برادرم واگیردار است؟. آیا من این بیماری را از او می گیرم؟. حالا به دوستانم چه بگویم؟. آیا باید تا آخر عمر از او نگهداری کنم؟.

خواهران و برادران نیز مانند والدین می خواهند راجع به وضعیت خواهر یا برادر معلول خود بیشتر آگاهی پیدا کنند.

آنها می خواهند بدانند که چه واکنشی باید نشان دهند. این اتفاق چه تغییری در زندگی آنها ایجاد خواهد کرد. اگر به طور مناسبی با این نگرانی ها برخورد شود امکان برقراری رابطه ای مثبت بین خواهران و برادران با کودک معلول بیشتر خواهد بود.

لامب در 1980 بسیاری از کتابهای درمانی مربوط به “روش کمک به خواهر یا برادر معلول و پذیرش او” مطالعه کرد. در این مطالب ذکر شده بود که امکان دارد آنها نیز درگیر مشکلات کودک معلول شوند.

ساده نگاری است. اگر ما در بحث خود راجع به این موضوع القا کنیم که تمام مشکلات خواهران و برادران با یک برنامه منظم آموزش و مشاوره می تواند حل شود. حتی در صورت مشاوره کامل و کمک مناسب داشتن یک فرد معلول در خانواده می تواند رقابت انگیز و برای والدین، خواهران و برادران دردناک باشد.

بسیاری از خواهران و برادران حتی در صورت دریافت این کمکها ممکن است از خواهر ویا برادر معلول خود گریزان باشد. رفتار والدین عامل مهمی است که روی اخلاق و رفتار بچه ها نسبت به کودک معلول تاثیر دارد. زیرا بچه ها سعی می کنند آینه ای باشند. از رفتار و ارزشهای والدینشان.

اگر والدین در نقطه نظرهای خود راجع به بچه معلول خوشبین و حقیقت گرا باشند. از فرزندانشان هم می توان انتظار داشت که همین رفتار را دنبال کنند. اگر آنها با مهربانی برای کمک به خواهر یا برادر معلول راهنمایی شوند می توانند نقش مهمی در پرورش بعد عقلانی، اجتماعی و رشد موثر کودک معلول ایفا کنند.

در نتایج تحقیق آقایان عباس داورمنش و ناصر شریعتی هم از این ارتباط به عنوان یک عامل مهم بحث شده است. هرچه ارتباطات عاطفی بین اعضای خانواده بهتر باشد میزان علاقه مندی فرزندان نسبت به کودک عقب مانده بیشتر خواهد بود.

تاثیر استثنایی بودن روی خانواده

واکنشهای والدین به تولد کودک معلول

بحران خانواده

با ما همراه باشید در:

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

تاثیر استثنایی بودن روی خانواده

 

تولد و رشد یک بچه معلول در خانواده اثر زیادی روی واکنش افراد خانواده نسبت به یکدیگر دارد. بخصوص وقتی که کودک معلولیت شدید و یا چند معلولیت را با هم دارد. در بیشتر خانواده ها مادر بیشترین دشواری و فشار را در نگهداری بچه تجربه می کند.

او دیگر قادر نیست کارهای قبلی مانند آماده کردن غذا، شستن لباسها، خرید هفتگی خانه و کمک در تکالیف مدرسه را انجام دهد. زمانی را که صرف افراد خانواده می کرد کاهش زیادی پیدا کرده است. زیرا بیشتر وقت او صرف مواظبت و تامین احتیاجات بچه معلول می شود.

با دور شدن مادر از کارهای قبلی سایر اعضای خانواده معمولا باید بیشتر احساس مسئولیت کنند. ممکن است برای افراد دیگر خانواده سازگاری با فشارها و امور جدیدی که ناشی از وجود کودک معلول است بسیار مشکل باشد. امکان دارد هر عضو خانواده احتیاجات و کارهای شخصی خود را تغییر دهد تا بتواند به مادر در نگهداری بچه معلول کمک کند.

در ابتدا خواسته ها و احتیاجات بچه معلول ممکن است زیاد باشد. و وقت بیشتری را طلب کند. برای خانواده هایی که قبل از تولد بچه معلول دچار مسائل احساسی، مالی و مشکلات دیگر هستند. اضافه شدن چنین کودکی ممکن است مانند کاتالیزوری برای تجزیه عمل کند.

همگام با رشد کودک و بزرگ شدن او، مادر با دشواریهای تازه ای مواجه می شود.

دشواریها در اطراف او چرخ می زنند. و او ناچار است بین کارهای روزمره فعالیتهایی که در نقش نگهداری کننده بر عهده دارد هماهنگی ایجاد کند.

برای مادران بسیار مشکل است که ببینند بچه معلول آنها با کارهای جدید دست و بنچه نرم می کند. و به خاطر رفتارهای صحیحی که سعی می کند بیاموزد رنج می برد. بسیاری از مادران قادر نیستند بر رفتار حمایتی بیش از حد خود غلبه کنند. اما این کار را می توانند با کمک گرفتن از کسانی که قبلا بر این مشکلات غلبه کرده اند انجام دهند.

اگر مادر یا کسان دیگری که از بچه نگه داری می کنند این حمایت بیش از حد را ادامه دهند نتیجه فجیع خواهد بود. بخصوص موقعی که بچه به مرحله جوانی می رسد و می خواهد وارد دوره بزرگسالی شود و زندگی تقریبا غیروابسته ای داشته باشد.

هر خانواده الگوی ویژه ای برای ارائه اطلاعات به اعضا را نشان می دهد.

الگو و نوع ارتباطات بر اساس ابعاد خانواده، زمینه فرهنگی آن و سن اعضا متغییر است. معمولا ارائه اطلاعات درباره معلولیت کودک به وسیله پدر انجام می گیرد. بخصوص اگر استثنایی بودن در بدو تولد مشخص شده باشد.

هنگامی که قرار است اطلاعات اولیه مربوط به معلولیت به خواهر و برادرهای کوچکتر داده شود فرزندان بزرگتر معمولا مسئولیت ارائه اطلاعات اضافه و واضح تر را برعهده می گیرند. ابتدا ممکن است همبستگی و نزدیکی جدیدی بین اعضای خانواده به وجود آید.

در طول این مدت مادر معمولا این نزدیکی را حس می کند. و باید او را پشتیبانی کرد. با گذشت زمان به طور طبیعی امکان دارد این پشتیبانی کمتر شود. اعضای خانواده کم کم از واحد خانواده دور شوند و نزدیکی بیشتری با دوستان خود پیدا کنند.

پاسخ به سوالاتی که بچه ها راجع به کودک معلول مطرح می نمایند ممکن است به خواهر و برادرهای بزرگتر سپرده شود. امکان هم دارد که اصلا سوالی مطرح نشود. این رفتار احتمالا نتیجه طبیعی فشاری است که بچه ها از جانب والدین خود تحمل می کنند. و یکی از مسائلی است که انتظار می رود در خانواده ای که والدین توجه زیادی به کودک معلول دارند وجود داشته باشد.

مادر اغلب یک رابطه دو نفره قوی با کودک معلول برقرار می کند. روابط دو نفره دیگری نیز امکان دارد بین سایر افراد خانواده به وجود آید. خواهر و برادرها ممکن است برای حمایت و پرورش به یکدیگر روی بیاورند. و خواهر و برادرهای بزرگتر به دلیل مسئولیتهای جدیدی که در نگهداری حس می کنند به جای پدر و مادر عمل کنند. بچه های کوچک تر وقتی برای نگهداری به خواهر یا برادرهای بزرگتر وابسته می شوند با آنها رابطه قوی پیدا می کنند.

هر خانواده از نظر قدرت، ترکیب خاص خود را دارد.

در بعضی از خانواده ها بیشتر اوقات کنترل به وسیله پدر اعمال می شود. و در بعضی دیگر حاکمیت کامل یا نسبی بر خانواده بر عهده مادر است.

مفهوم قدرت در این بحث به معنی مقدار کنترل و نظارتی است که فرد یا افراد خانواده روی سازماندهی، تصمیمات خانوادگی، موظف کردن افراد برای انجام کارهای خانواده و به اجرا درآوردن فعالیتها اعمال می کنند.

خانواده ها از نظر موقعیت اعضا و چگونگی سازماندهی متفاوت هستند.

در اکثر خانواده ها هردو والد در خانه زندگی می کنند. در حالی که در بعضی دیگر فقط یکی از والدین زندگی می کند. در موارد مشابه نیز ترکیب قدرت بر اساس ویژگی های هر فرد خانواده متغیر است.

ترکیب قدرت اغلب با رسیدن نوزاد معلول تغییر می کند. احساس قدرت بیشتر از طرف خواهر یا برادرهای بزرگتر به موازات احساس مسئولیت آنان پیش می آید. و امری غیرطبیعی نیست.

اثرات کودک استثنایی در خانواده

روانشناسی خانواده

مراکز تشخیص معلول ذهنی و مشاوره

با ما همراه باشید در:

Instagram

Telegram

تاثیر کودک معلول بر روابط زن و شوهر

اصول مشاوره به خانواده بیماران آفازی

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

تاثیر کودک معلول بر روابط زن و شوهر

 

مقدمه

 

ما تازه زندگی خوب و راحتی پیدا کرده بودیم که این اتفاق افتاد. 2 سال بود که به خانه جدید آمده بودیم. شغل من با عرضه و تقاضای بسیار مناسب و کامل بود. مینا دخترمان کلاس پنجم تحصیل می کرد. و درسش هم خوب بود. زندگی خانوادگی و ازدواج ما از همه نظر خوب بود. مهری حامله شد. و ما برای داشتن آخرین بچه خود بسیار خوشحال بودیم. مهری و من امیدوار بودیم که این بچه پسر باشد. بالاخره پسر ما آرمان متولد شد. اما در جریان تولد مغزش اسیب دیده بود. از آن به بعد ازدواج و احساسات زندگی خانوادگی ما از خوشبینی به بدبینی، شک و تردید مداوم تبدیل شد.

همسر من مدت زیادی را صرف خواندن کتابهایی درباره آسیب دیدگی مغزی، نگه داشتن وقتهایی را که از دکتر می گرفت. و مواظبت از نوزاد می کرد. من و مینا مجبور می شدیم به فعالیتهای دیگر بپردازیم. اما اغلب از ارتباط با همسرم اجتناب می کردیم. چون او پرتوقع شده بود. برای من خیلی مشکل بود که با او گفتگو کنم. دیگر آن مهر و محبت بی پایان را که زمانی نسبت به هم داشتیم از دست داده بودیم.

 

بر اساس گفته های فدرستون در 1980 یک بچه معلول ساختار یک ازدواج را به چهار طریق مورد صدمه قرار می دهد.

  • احساسات شدیدی در هردو والد بر می انگیزد.
  • به صورت نشانه ای از دلسردی و شکست عمل می کند.
  • سازماندهی خانواده را عوض می کند.
  • زمینه خوبی برای مشکلات ایجاد می نماید.

بچه ای که معلول است ممکن است به توجه فوری مادر در غذا دادن، معالجه و مواظبت معمولی احتیاج داشته باشد. تمام توجه مادر به طرف کودک معلول است. تعادل بین مادر بودن و همسر بودن از بین می رود. مادر چنان در مواظبت از کودک معلول محو شده. که کیفیت و چگونگی دیگر روابط را ممکن است از دست بدهد.

نظارتی که نشان دهنده بعضی از این احساسات است می تواند به صورت بیانات زیر ساده شود.

  • مهری وقت زیادی را صرف آرمان می کند. و انرژی کمی برای من می گذارد. مثل این است که با نگه داری بچه تحلیل رفته است.
  • شما از من خواهش می کنی که به آرمان توجه داشته باشم اما شما وقت خیلی کمی را با من می گذرانی.
  • چه موقع من می توانم دوباره قسمتی از زندگی تو باشم.
  • در من احساس تنفر نسبت به آرمان به وجود می آید.
  • چه تمایلی برای آمدن به خانه می تواند وجود داشته باشد زمانی که تمام وقت، تو منتظر او هستی.

هرکسی می تواند از طریق این اظهارنظرها احساس یک شوهر را نسبت به جذب شدن همسرش در بچه معلول را درک کند. امکان هم دارد که شوهران در زندگی فرزندان خود بیش از حد وارد شوند.و موجب به وجود آمدن همین احساسات در همسر خود شوند.

زوجها انواع دیگری از احساسات را نیز نشان میدهند.

ترس، عصبانیت، احساس گناهکار بودن، تنفر و دیگر احساساتی که اغلب در ظرفیت برقراری ارتباط بین زن و شوهر و پیدا کردن راه حلهای عاقلانه مداخله دارند.

این احساسات اثر بسیار نامطلوبی روی روشهای برقراری ارتباط بین همسران دارد. تمام این هیجانها و شرایط با وجود یک بچه معلول در خانه سخت تر می شود.

بعضی از والدین در مورد اجرای برنامه های مواظبت و استراحت با یکدیگر به توافق می رسند.

چنین برنامه ای به والدین اجازه می دهد که از مشکلات بزرگ شدن کودک در امان بمانند. و مهمتر اینکه چنین برنامه هایی موقعیتی برای استراحت و تازه کردن روابط فراهم می کند.

عوامل دیگری که امکان دارد بر زندگی زناشویی فشار وارد آورد عبارتند از:

  • فشارمالی سنگینی که خانواده برای درمان متحمل می شود.
  • مراجعات مکرر برای درمان و خدمات توانبخشی.
  • کاسته شدن اوقات مربوط به فعالیتهای مشترک.
  • کاهش وقت خواب.
  • جدایی اجتماعی از فامیل و دوستان مخصوصا در سالهای اولیه زندگی بچه معلول.

مواردی که در بالا مشخص شدند عوامل فشارزای دیگری هستند که زوجین در رابطه با بزرگ کردن بچه معلول تجربه می کنند.

تحقیقات مربوط به فشارها و ناپایداری ازدواج ها محدود است.

مک اندرو در سال 1976، 116 خانواده ای را که دارای بچه های معلول فیزیکی بودند مطالعه کرد. او مشاهده نمودکه اکثر مادران روابط خوبی را با شوهران خود گزارش کرده اند. در بقیه خانواده ها فقط 17 همسر اعتقاد داشتند که با تولد بچه معلول شرایط ازدواج آنها بدتر شده است.

به هر حال آمار جدیدتر نشان می دهد که طلاق در خانواده های با بچه معلول سه برابر شده است.

فاول در 1986 سطح دوم ازدواج را در زوجینی که معلول در خانه نگه داری می کردند با خانواده هایی که ترجیح داده بودند کودک را برای مواظبت به مراکز ببرند ارزیابی کرد. متوجه شد که تفاوت چندانی بین این دو گروه وجود ندارد. البته باید گفت مراکز روزانه بخشی از مراقبتهای کودکانی را که در خانه بودند برعهده داشتند. این کمکها احتمالا فشار روی والدین و دیگر افراد خانواده را که در مواظبت بچه معلول ذهنی نقش داشتند کاهش می داد.

 

اختلال ویژه یادگیری SLD

واکنشهای والدین به تولد کودک معلول

اثرات کودک استثنایی در خانواده

بحران خانواده

اختلال یادگیری

کارگاه های فرزندپروری در گرگان

با ما همراه باشید در:

Instagram

Telegram

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان
  • ۰
  • ۰

اصول مشاوره به خانواده بیماران آفازی

همانطور که در جلسات قبل مطرح شد یکی از اعضاء اصلی تیم توانبخشی بیماران آفازی،خانواده و مراقبین آنها می باشند .و بنابراین باید جلسات درمانی این بیماران با همکاری آنها انجام شود تا بیشترین کارایی را داشته باشد.

بهتر است ابتدا در جلسه اول بعد از ارزیابی ها،برای خانواده و بیمار سکته مغزی وعوارضی  را که برای بیمار به وجود آمده است.متناسب با سطح فرهنگی-اجتماعی آنها توضیحاتی داده شود.

سعی شود فرصت کافی به بیماران و خانواده های آنها داده شود تا تمام سوالات،ابهامات و نگرانی هایشان را مطرح کنند.

حتما شرایط و چگونگی برقراری ارتباط با  بیمار برای سایر اعضاء تیم درمانی و توانبخشی بیمار سکته مغزی توضیح داده شود.

در حیطه فعالیت های گفتار درمانی مرتبط با سکته مغزی،ما با سه اختلال مواجه هستیم .که عبارتند از:اختلال بلع(دیسفاژی)،اختلالات ارتباطی و اختلالات شناختی.حتما این موارد و چگونگی مدیریت و درمان این اختلالات برای بیمار و خانواده او توضیح داده شود.

به خانواده بیمار توضیح داده شود که به علت سکته مغزی،بیمار در واکنش و پاسخ دادن به سوالات و درخواست ها ممکن است کندتر شده باشد. و نیاز به زمان بیشتری برای پردازش و انجام آن دارد،بنابراین بیمار را در فشار زمانی قرار ندهند و به او فرصت کافی بدهند.

 در ارتباط با مشکل بلع بیمار حتما باید مداخلات مناسب و به موقع برای بیمار توسط گفتاردرمان متخصص شروع شود.

حتما هنگام شروع کار با بیمار آفازی این نکته را مدنظر داشته باشید که به علت سکته مغزی که یک اتفاق ناگهانی برای خانواده و بیمار است. تمام شرایط زندگی بیمار دچار تغییرات غیر منتظره می شود. که این تغییرات بعد از ثابت شدن وضعیت پزشکی بیمار و ترخیص از بیمارستان شروع می شود.این تغییرات عبارتند از:تغییرات فیزیکی ، روانی ,اجتماعی،اقتصادی و به طور کلی کیفیت زندگی بیمار و خانواده تغییر می کند. و درمانگر باید تمام این موارد را مدنظر قرار دهد.

بر اساس تحقیقات مختلف و تجارب بالینی نشان داده شده است .که اکثر  خانواده ها نیاز دارند از آفازی و علائم آن و عوارض مختلف سکته آگاهی داشته باشند.برای این منظور حتما گفتار درمان باید اطلاعات لازم را به آنها بدهد.همچنین می توان آنها را به خانواده های دیگر که این مشکل را داشته اند معرفی کرد.برای مشکلات اقتصادی می توان بیمار و خانواده را را به مددکار اجتماعی بیمارستان یا برخی بیمه ها معرفی کرد.یا برای مشکلات عاطفی-روانی به مشاور یا روانشناس ارجاع  دادذ.

به بیمار و خانواده آموزش دهید. که یکی از راه های برقراری ارتباط گفتار است .و آنها می توانند از راه های دیگر برقراری ارتباط برای برآورده کردن نیازهای ارتباطی استفاده کنند.

به خانواده بیمار توضیح داده شود که هنگام برقراری ارتباط با بیمار سعی کنند از کلمات و جملات ساده تر استفاده کنند. ولی کودکانه با او ارتباط برقرار نکنند.

سعی کنید بیمار را تشویق کنید. حتما به عادت های قبلی خود به خصوص اگر زمینه مذهبی دارد حتما نماز خود را بخواند.

به تدریج وقتی بیمار با شرایط موجود تطابق پیدا کرد .می توان از خانواده خواست حتما از او بخواهند برخی کارها را انجام دهد. و همچنین نظر او را در مورد تصمیم گیری های مهم بپرسند.

گفتاردرمانی خوب در گرگان ـ اختلال صدای گفتاری (SSD)

رویکردهای درمانی آفازی

حافظه و توجه در اتیسم

طبقه بندی انواع آفازی

اینستاگرام کلینیک یاشا ـ خدمات گفتاردرمانی ـکاردرمانی ـ روانشناسی در گرگان

  • گفتاردرمانی گرگان ـ 09909501428 _ امانیان